معلولان در شهر

در حقیقت یک ریشه مشترک منشآ خطرهای اجتماعی و محیطی است و آن شناخت ناکافی از معلولان و نیازهای آنهاست . به عبارتی روشن تر اگر معلولی در جامعه حیثیتش خدشه دار می شود یا اگر نمی تواند از جدول مرتفع حاشیه خیابان بگذرد , هر دو بر می گردد به عدم شناخت او که اولی از سوی جامعه و دومی از جانب مسئولانی است که متولی شهرسازی هستند .

بر می گردیم به بحث نگرانی خانواده از حضور عضو معلول در جامعه به دلیل به دلیل خطرهای اجتماعی و محیطی که او را تهدید می کند :

از نظر منطقی نگرانی از حضور یک عضو در یک مجموعه وقتی شکل می گیرد که آن مجموعه فاقد شرایط مناسب برای حضور آن عضو باشد و این مسئله همانطور که گفته شد بر می گردد به عدم شناخت مجموعه از آن عضو .

می خواهیم در این نوشتار به ۳ پرسش اصلی پاسخ دهیم .

ـ اول اینکه چرا جامعه از معلولیت شناخت کافی ندارد؟

ـ دوم اینکه عدم شناخت کافی جامعه از معلولیت به چه صورتهایی نمود پیدا کرده است ؟

ـ پرسش آخر اینکه راههای حل این مشکل چیست .؟

قصد داریم پاسخ این ۳ پرسش را در حوزه مورد بحث یعنی حضور معلولان در شهر ارائه دهیم .

اصولا در مباحث جامعه شناسی , حقوق وقتی شناخته می شود که نقش تعریف شود . یعنی ما ابتدا باید یک نقش اجتماعی را تعریف کنیم و ویژگی ها و نیازهای آن را بشناسیم و در گام دوم به این موضوع بپردازیم که این نقش چه حقوقی دارد .

امروزه بسیاری از واژه ها به وفور مورد استفاده قرار می گیرند . اما کمتر کسی از حقیقت آن آگاه است . یکی از این واژه ها حقوق شهروندی است . وقتی می گوییم حقوق شهروندی یعنی اینکه ما شهروند را نه در غالب یک کلیشه بلکه با توجه به ویژگی ها و نیازهای اختصاصی اش بشناسیم و در سایه این شناخت , حقوقی را به او واگذار کنیم و این نیاز به یک مقدمه دارد که بپذیریم شهروندان با یکدیگر متفاوتند و نیازهای متفاوت دارند .

پس ما باید بپذیریم که شهروندی به نام معلول داریم و منظور از این پذیرش, یک پذیرش آماری نیست که اعلام کنیم در یک شهر فلان قدر معلول زندگی می کنند . منظور این است که بپذیریم یک شهروند معلول داریم که به تحصیل , اشتغال , تفریح , مراجعه به سازمانها و … نیاز دارد .

وقتی این پذیرش صورت گرفت تازه داستان شروع می شود . اینجاست که تازه وارد یک کار کارشناسانه جدی در زمینه عمران شهری می شویم و می آییم برای رفتن یک معلول به مخل تحصیل و کار و حتی مراکز تفریحی چاره ای می اندیشیم .

اما متاسفانه در جامعه ما هیچگاه این روند منطقی یعنی شناخت معلولان و برآوردن نیازهای آنها, طی نمی شود و این دو عامل اساسی دارد . یکی اینکه حضور معلولان در جامعه از ابتدا کمرنگ بوده است ( به دلیل همین شناخت ناکافی و پذیرش جامعه ) و دوم اینکه مسئولان و شاید تا حدی خود معلولان نخواسته اند از این حضور اندک و کمرنگ برای فرهنگ سازی و مناسب سازی محیط در جهت حضور بیشتر معلولان در جامعه استفاده کنند .

پیمانکاری که یک خیابان را جدول بندی می کند , به ذهنش نمی رسد که ممکن است روزی یک معلول حرکتی از این جدول عبور کند و این موضوع را در انتخاب ارتفاع جدول در نظر نمی گیرد .

معمار که یک مجتمع اداری بنا می کند , اصلآ احتمال نمی دهد یک ارباب رجوع معلول به این اداره مراجعه کند و به سرویس بهداشتی نیازمند شود . به همین دلیل در برنامه ریزی خود سرویس بهداشتی مخصوصی را در نظر نمی گیرد .

اگر بسیاری از معلولان ما رفتن به شهربازی یا سینما را رویایی دست نیافتنی می دانند , به این دلیل است که مسئولان ما کوتاه اندیشه از خود می پرسند که مگر معلول هم به تفریح نیاز دارد ؟ از اینها گذشته در بحث خطرات اجتماعی هم این موضوع صادق است .

وقتی در ذهن جامعه این فرهنگ پیاده نشود که من معلول جسمی – حرکتی حق استقلال دارم , در جامعه سرزنش می شوم که چرا بدون همراه از خانه خارج شده ام یا وقتی هنوز خیلی ها نمی دانند نسبت فقر و معلولیت چیست , بدیهی است که معلولان ما در سطح جامعه با صدقه مردم روبرو می شوند .

چه باید کرد ؟

مشکل اصلی اینجاست که تا بحثهایی از قبیل فرهنگ سازی یا مناسب سازی فضای شهری برای معلولان پیش می آید , ذهن همه می رود به سوی بودجه های کلان , تصویب مجلس , تشکیل کمیسیون و … . بپذیریم که کار به این دشواری هم نیست . مثلآ اگر معمار ما قطر عصای زیر بغل را در نظر داشته باشد , می داند که فاصله نرده های پل روی جوی آب را چقدر بگیرد که عصا داخل آن گیر نکند . این مسئله چقدر بودجه صرف می کند ؟

آیا انزوای معلولان توانمند در خانه ها به دلیل نبود امکانات شهری و بروز هزاران ناهنجاری روحی – روانی در آنها مشکلی نیست که نیاز به راه حل داشته باشد ؟

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0