طرح تفصیلی شهر تهران اصلاح می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به طورحتم طرح تفصیلی شهر تهران مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد، گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۵ از مسیر قانونی خود خارج شده است که در جلسات شورای عالی شهرسازی مورد اصلاح قرار می‌گیرد.

پیروز حناچی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یک بعد از مصوبه افزایش تراکم ۱۷ درصدی تهران، افزایش جمعیت است، گفت: وقتی تراکم افزایش یابد یعنی شهرداری اجازه جمعیت پذیری در حوزه‌های شهرسازی را داده است که این خلاف روح طرح جامع مسکن است.

وی افزود: فشار تمام طرح های بالادست  این بوده که باید برای تهران به دنبال تمرکز زدایی و قطب های رقیب باشیم و عرصه تهران را به جای تمرکز بر ۲۲ منطقه وسیع تر ببینیم اما مصوبه های شورای عالی شهرسازی و معماری در دوره گذشته مغایر با این اهداف بود.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با این مصوبه ساختمان‌هایی که هنوز عمرمفید داشتند هم تخریب شدند، گفت: ساختمان های سه طبقه یا دو طبقه‌ای بودند که با این مصوبه به ۵ طبقه رسیدند در صورتیکه از عمر ساختمان بیش از ۱۰ سال نگذشته بوده است؛ این نوع تخریب ها به خصوص در شمال تهران بسیار زیاد است.

وی، عارضه‌های زیست محیطی را چالش دیگر افزایش تراکم در شهر تهران دانست و گفت: عارضه های زیست محیطی این مصوبه غیرقابل جبران است زیرا حجم نخاله هایی که از محل این تخریب‌ها تولید می شود وحشتناک است و عمدتا از برخی مناطق مانند منطقه یک و ۴ بوده است.

حناچی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مواجه با مراجع تصمیم گیرنده هستیم، بیان کرد: همه مردم می توانند در سطح شهر تخریب ساختمان‌ها را بینند البته این شامل بافت های فرسوده نمی‌شود زیرا بافت های فرسوده در همه پهنه‌های شهر نیست و در مناطق خاصی اجازه داده شده است که اگر تجمیع کنند افزایش تراکم بگیرند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه به طور حتم ادامه این روش به نفع شهروندان تهرانی نیست و در حال کارکارشناسی بر طرح تفصیلی شهر تهران هستیم، اظهار داشت: شهرداری بودجه ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را تعریف کرده است، آیا این شهر در حالت اپتیمم باید با این بودجه اداره شود من این بودجه را زیر سوال میبرم زیرا باید کمتر از این باشد.

وی خاطر نشان کرد: مقایسه نرخ رشد بودجه همه شهرها با نرخ رشد بودجه جاری نشان می‌دهد که به تناسب این بودجه رشد بودجه‌های جاری در حال افزایش اشت به این معنا که بخش عمده‌ای از بودجه در حوزه های جاری مصرف می شود؛ دوم طرح هایی در شهرها اجرا می‌شود که توجیه اقتصادی ندارد و برخی از این پروژه‌ها تا ۲۰ درصد بودجه سالانه شهرداری ها را می بلعد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا زمانیکه اینگونه پروژه ها در شهرداری تعریف می‌شود معلوم است که منابع لایزالی هم نیاز است، بیان کرد: معلوم است که برای تامین این پروژه ها باید هر چه در شهر است را بفروشند، نه تنها شهر، بلکه باغ‌های تهران را هم باید بفروشند و تمام ارزش های یک شهر را.

وی با طرح این ضرب المثل که می گویند خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود، افزود: تبدیل باغات شهرتهران به کاربری های مسکونی هم باید در مصوبه جدید تجدید نظر شود در هر صورت از عملکرد دولتی که به وظایف حاکمیتی نپرداخته باید نگران بود زیرا همواره شورای عالی دست دولت بوده است و دبیرخانه شورای عالی همواره زنگ خطر را به صدا در می‌آورده است.

حناچی با اشاره به اینکه اصلاح طرح تفصیلی را شروع کردیم و در آینده  تمامی این موارد اصلاح می شود، در خصوص پروژه ایران زمین متعلق به بابک زنجانی، گفت: ما کاری به افراد نداریم اما این برج ۳۸ طبقه در محدوده‌ای که تراکم متوسط مسکونی دو طبقه و نیم روی پیلوت است توجیه شهرسازی نداشت.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه به شهرداری گفته شده که طرح اصلاحی پروژه را ارایه کند، اظهار داشت: اولین جلسه شورای عالی شهرسازی در دوره جدید به کمیسیون ماده ۱۰۰ موضوع قانون شهرداری و کمیسیون ماده ۵ موضوع قانون شهرسازی و معماری ایران پرداخته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طرح‌های جامع ما نیاز به انعطاف داشتند بنابراین قانونگذار به درستی این پیش بینی را انجام داده است اما در اجرای ماده ۵ و ۱۰۰ از مسیر قانونی خارج شدیم و عملکرد دولت در این زمینه قابل دفاع نیست بنابراین اصلاح مصوبات در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار دارد.

منبع مهر

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0