آرامش‌بخش‌ترین معماری دنیا در ایران

 مجتبی صدریا در همایش نگاهی نو به سلامت فرد و خانواده در فرهنگسرای وکیلی نیشابور اظهار کرد: انسان نمی‌تواند در کاری که آن را دوست ندارد، توانمند و قوی باشد. وی اضافه کرد: موضوع سلامت و نگرش روان و تن در کشور ما سابقه تاریخی ده‌هزار ساله دارد و می‌توان به متفکرانی همچون سهروردی و ابن سینا در این زمینه اشاره کرد.

مدرس دانشگاه منترال کانادا به کتاب «شفا» اثر ابن‌ سینا اشاره کرد که در آن از اندیشیدن، کنش و حواس برای درمان بیماران استفاده می‌شد. صدریا با بیان اینکه کشورهای غربی و اروپایی مانند آمریکای شمالی فاقد غلظت فرهنگی هستند، تصریح کرد: دانشی که در دانشگاه‌های کشورهای مذکور رد و بدل می‌شود در میان مردم جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تاریخی نیشابور، تصریح کرد: باید آثار و اماکن تاریخی این شهرستان در نقشه فرهنگی دنیا گنجانده شود. مؤسس گروه مطالعاتی در زمینه امنیت انسانی در ژاپن گفت: طراحی شهری و معماری ما در دنیای امروز استرس‌آفرین است و بیشتر طراحی‌ها روی نقشه و جایگاه مانور داده است نه روی هویت تاریخی مردم آن، این دو موضوع با هم متفاوت هستند.

صدریا با بیان اینکه معماری و طراحی شهری نیازمند این است که مخاطب اجتماعی داشته باشد، خاطرنشان کرد: مبحث آرامش در سلامت فرد از جمله ستون‌های مباحث زندگی است. این دانشمند نیشابوری با بیان اینکه بنا بر نظر معماران ژاپنی و غربی، معماری قدیم ایران آرامش‌بخش‌ترین معماری جهان را داشته است، اضافه کرد: وقتی کسی می‌خواهد به زیارت برود باید روند راه رفتن او به سوی محل زیارت از حاشیه دور شدن باشد، در معماری هم باید طوری طراحی کنیم که مباحث فرهنگی مدنظر قرار گیرد.

صدریا ادامه داد: استفاده بعضی از رنگ‌ها در مراکز اقامتی و پذیرایی اشکال‌ دارد، زیرا مانع آرامش فرد هنگام استراحت و غذا خوردن می‌شود. وی با بیان اینکه سادگی، عمق و عاطفه مربوط به زمانی است که ما هویت خود را بشناسیم، خاطرنشان کرد: موجودیت انسان مولکولی است که احتیاج به فهم و ادراک دارد نه اتمی که نیاز به ساخت داشته باشد.

شاسا

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0