ضرورت احیای بصری بافت‌های تاریخی

یک کارشناس معماری، گفت: باید به نابسامانی‌های بافت مرکزی شهر زنجان، از جمله میدان انقلاب توجه‌ ویژه شود.

احمد اسدی تصریح کرد: میدان انقلاب و بافت تاریخی اطراف این میدان که با وجود بازار تاریخی زنجان، فضای شهری سنتی و مهم سبزه‌میدان، مسجد جامع، رختشویخانه و عمارت دارایی و ذوالفقاری در کنار یکدیگر سبب شده است که بافت مرکزی زنجان، اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: هم‌اکنون دور میدان انقلاب که بافت تاریخی و نمایی کاملاً تاریخی و یادآور معماری سنتی ایران و زنجان است، با حضور تابلوهای شهری بر روی این بافت تاریخی کاملاً مخدوش و تابلوها و المان‌های بانک‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز تجاری و دیگر اماکن عمومی در آن سبب ضربه‌ی بصری به این بافت شده است.

این کارشناس معماری با اشاره به سابقه‌ی ذهنی مردم زنجان از بافت تاریخی میدان انقلاب، خاطرنشان کرد: بافت تاریخی در میدان انقلاب، سابقه‌ی ذهنی و خاطرات بسیاری در اذهان مردم شهر زنجان ایجاد کرده است که متأسفانه امروز وضعیت مناسبی ندارد و مظاهر معماری مدرن، آن را احاطه کرده‌ و حریم آن مورد تعدی قرار گرفته است که این امر برای هویت تاریخی شهر مناسب نیست، چون بافت تاریخی زنجان از مظاهر هویتی مردم شهر است و نباید به این شدت به حریم این بافت‌ها تجاوز شود.

وی با اشاره به لزوم انجام اقدامات مناسب برای ساماندهی بافت تاریخی شهر زنجان، گفت: مسوولان باید در خصوص ساماندهی و احیای بصری بافت تاریخی در میدان انقلاب اقدامات کنند که متأسفانه کارشناسان و متخصصان معماری و شهرسازی نیز در این خصوص اظهار نظر جدی نکرده‌اند و این در حالی است که متخصصان باید با ارایه راه‌کار عملی نسبت به مشکلات بافت تاریخی، ارایه راه‌کار دهند.

اسدی با اشاره به ظرفیت گردشگری بازار زنجان نیز اظهار کرد: قرار گرفتن بازار تاریخی زنجان در نزدیکی بافت تاریخی، ظرفیت معماری و گردشگری شهر زنجان در بافت مرکزی را سنگین کرده است، اما از این ظرفیت استفاده نشده است که باید با برنامه‌ریزی مدون نسبت به استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی بافت تاریخی و بازار زنجان استفاده بهینه شود. وی یادآور شد: چون بخش‌های قدیمی شهرها حامل روح اجتماعی و فرهنگی شهر است، حفظ هویت شهرها که اغلب در مرکز شهر و بافت‌های تاریخی قرار دارند، بهترین روش برای بیان تاریخ و هویت ملی هر شهر است.

منبع: شبکه ملی ساختمان

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0