در شهر هم می توان خانه چوبی ساخت

در کشور ما بیش از نما و ظاهر بیرونی ساختمان به فضای درونی ساختمان ها توجه می شود و از آنجایی که فضای بیرونی هزینه های بالایی را برای مالک می تراشد معمولا به نماهای ساده و ابتدایی اکتفا می کنند اما در معماری غربی نما نشانی از سلیقه افرادی است که در آن ساختمان سکونت دارند و همچنین نما معرف موقعیت مکانی ساختمان و نوع کاربری آن است.

در کشور ما بیش از نما و ظاهر بیرونی ساختمان به فضای درونی ساختمان ها توجه می شود و از آنجایی که فضای بیرونی هزینه های بالایی را برای مالک می تراشد معمولا به نماهای ساده و ابتدایی اکتفا می کنند اما در معماری غربی نما نشانی از سلیقه افرادی است که در آن ساختمان سکونت دارند و همچنین نما معرف موقعیت مکانی ساختمان و نوع کاربری آن است.

مطمئنا خود ما هم هنگامی که در حال گذر از خیابانی هستیم، به ساختمان های آن خیابان نگاه می کنیم، اگر تخیلی قوی داشته باشیم براساس شکل نما شخصیت هایی از آدم های ساکن در آن خانه ها می سازیم و به طور کلی زشتی و زیبایی و میزان هنری که در خلق ظاهر یک ساختمان به کار می رود می تواند تاثیر بسزایی در روحیه عابرانی داشته باشد که هر روز از آن خیابان عبور می کنند. ضمن اینکه به عنوان اعضای جامعه شهری باید به این نکته توجه کرد که زشتی و زیبایی ساختمان های شهر بر عنصر زیبایی شهری و حفظ اعتبار جامعه تاثیرگذار است. گذشته از تمام این مسائل، آنچه از دوران قدیم تا کنون در مورد نما حائز اهمیت است وظیفه نما به عنوان یک محافظت کننده برای یک ساختمان و اهالی آن است، قطعا اگر ساختمانی نمای مناسبی داشته باشد، نسبت به دیگر ساختمان ها در برابر شرایط جوی و یا تهدید های دیگر کمتر آسیب می بیند و دیرتر فرسوده خواهد شد.

نمای چوبی

چوب یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین مصالح ساختمانی است که انسان در طول تاریخ از آن استفاده کرده است و از منابع قابل تجدید به دست می آید و یکی از مصالح مناسب برای مناطق زلزله خیز می باشد. امروزه نمای چوبی به وسیله فرآیند های علمی به محصولی تبدیل می شود که بتوان به راحتی و بدون دغدغه فرسودگی و آسیب دیدن زودرس و یا پایین بودن استحکام، آن را در نمای ساختمان استفاده کرد و در سال های اخیر هم در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون در سطح شهر شاهد ساختمان های بسیاری هستیم که نما های زیبای چوبی دارند.

ترمو وود چیست؟

این روزها اگر شما به دنبال نمای چوبی برای ساختمان خود باشید، نام ترمو وود را بسیار می شنوید. از گذشته های دور هم برای مقاوم­تر کردن چوب ها در ساخت و ساز چوب را حرارت می دادند و روی آن را می سوزاندند که به آن تیمار حرارتی چوب هم گفته می شود. در روش ترمو وود ضمن اینکه چوب را با بخار محافظت می کنند، آن را در درجه حرارت ۱۸۰ تا ۲۱۵ درجه سانتی­گراد قرار می دهند، در این روش کمی رنگ چوب تیره می­شود ولی در شرایط مرطوب متعادل ­تر از چوب نرمال به نظر می آید و یکی از ویژگی های مثبت این روش این است که چوب را در برابر حریق تا حد بسیار زیادی عایق می کند. در این روش همچنین به علت استفاده از بخار آب فعل و انفعالات داخلی چوب کاهش یافته و آب درون چوب به صفر می رسد، در نتیجه کار خشک کردن چوب ها هم همین­جا انجام می شود، ضمن اینکه به خاطر خروج تمام مواد غذایی درون چوب تمایل حشرات موذی به خوردن و از بین بردن چوب کاملا از بین می رود. ترمو وود به دو صورت انجام می شود؛ روش اول ترمو اس است که ویژگی مهم آن ثبات می باشد و روش بعدی ترمو دی که خاصیت اصلی­اش دوام است. در نهایت هم این چوب ها به صورت پروفیل­ هایی در ابعاد مختلف و با ضخامت های متفاوت در­می آیند و توسط طراحان و معماران تبدیل نماهای زیبا و بی نظیری برای ساختمان شما می گردند. از جمله درختانی که چوبشان برای نما استفاده می شود درختان پهن­برگ و سوزنی­برگ سخت و نیمه ­سختی هستند که از میان آنها می توان به صنوبر، کاج، نارون، زبان گنجشک، افرا، نوئل و داگلاس فر اشاره کرد.

ویژگی ها و مزایا

نمای چوبی ویژگی ها و مزایای بسیاری دارد که علاوه بر زیبایی و چشم ­نوازی ظاهری آن می توان دوام و ثبات ابعاد چوب های مورد استفاده، مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات موذی، سرما، گرما، بارندگی و دیگر شرایط جوی آسیب زا و UV آفتاب اشاره کرد. همچنین این چوب ها در انواع رنگ ها موجود است و رنگ های مورد استفاده برای این چوب ها ثبات و مقاومت بالایی دارند. این چوب ها نصب و جداسازی بسیار آسانی دارند، طوری که شما می توانید بارها آنها را خودتان جدا کنید و شستشو دهید و یا از مکانی به مکان دیگری منتقل کنید. مساله بسیار مهم دیگری که در مورد نماهای چوبی مورد توجه است، آسیب نزدن به محیط زیست و قابلیت بازیافت آنهاست، ضمن اینکه نمای چوبی بر سلامت انسان هم تاثیر منفی ندارد.

بازار و برند محصول

با توجه به اینکه کشور ما با وجود داشتن منابع جنگلی در حال حاضر دچار فقر منابع چوبی و تحلیل رفتن جنگل ها است، در سال های اخیر شرکت های معتبری اقدام به واردات چوب از دیگر کشور های کرده ­اند و در زمینه نمای چوبی این چوب های به شکل پروفیل های آماده را از کشور های اروپایی خریداری می کنند و در ایران کار طراحی و اجرای نمای ساختمان را همین شرکت واردکننده انجام می دهد. از جمله شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند می توان به پارسس آرای کوهستان، پارسا، افشار، ماسا، پاراکس و کارینا اشاره کرد، البته تعداد شرکت های فعال در این زمینه بسیار بیش از این است. این شرکت های پروفیل های چوبی را از کشورهایی مانند فنلاند با برندهای معروفی چون لوناوود، تیکوریلا، پارلا و فرومتال، آلمان با برند Menhz و اتریش با برندهایی چون Serenzo و Stiaکه همگی هم در سطح جهانی فعالیت می کنند و محصولاتشان به آمریکا و سراسر اروپا ارسال می شود، وارد می کنند.

قیمت محصول

قیمت نمای چوبی بسته به اینکه ضخامت تکه های مورد استفاده چقدر باشد متفاوت است و به صورت مترمربع محاسبه می شود و تمامی هزینه های جانبی آن یعنی پیچ های مورد استفاده در نصب و یا هزینه نصب آن در هر مترمربع محاسبه شده و در نهایت قیمت به شما اعلام می گردد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0