شرایط انتقال‌ پایتخت

پیروز حناچی با تاکید بر اینکه مشکلات تهران سر جای خودش است و باید به آن جواب جداگانه داده شود، افزود: بحث انتقال پایتخت، انتقال مرکز سیاسی به نقطه‌ای دیگر است که حالا باید ارزیابی شود چقدر بارگذاری جمعیتی قرار است در پایتخت جدید انجام شود.

کلیات طرحی که بهمن‌ماه سال گذشته تحت عنوان «انتقال پایتخت اداری-سیاسی» با امضای بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان در نوبت بررسی مجلس قرار گرفت، روز گذشته با تغییرات اساسی در عنوان و محتوای طرح، به تصویب رسید.

کمیسیون اصلی بررسی این طرح برای آنکه اهمیت طرح را متوجه تهران و فراتر از یک اتفاق فیزیکی –انتقال پایتخت- نشان دهد، نام طرح را به «ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری» تغییر داده است و در عین‌حال شورایی که مطابق محتوای طرح با ترکیب ۱۰ نفره از جمله سه نماینده از سوی مقام معظم رهبری قرار بود تشکیل شود، در جریان تصویب کلیات طرح به ترکیب ۱۴ نفره و بدون حضور نمایندگان رهبری، تبدیل شد.

درباره طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران، نظر مسوولان ارشد حوزه شهرسازی منفی است. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور که شناخت نسبی او از موقعیت مناطق مختلف کشور در مقایسه با نمایندگان مجلس بیشتر است، در واکنش به طرح انتقال پایتخت اعلام کرد: انتقال پایتخت یک تجربه‌ای است که در خیلی از کشورها اتفاق افتاده، اما اگر تصور این است که با انتقال پایتخت مشکلات تهران حل می‌شود، این تصور اشتباه است و مشکلات حل نخواهد شد.

پیروز حناچی با تاکید بر اینکه مشکلات تهران سر جای خودش است و باید به آن جواب جداگانه داده شود، افزود: بحث انتقال پایتخت، انتقال مرکز سیاسی به نقطه‌ای دیگر است که حالا باید ارزیابی شود چقدر بارگذاری جمعیتی قرار است در پایتخت جدید انجام شود. در اواخر دهه ۶۰ یکبار چنین طرحی مطرح شد و تا مرحله مکان‌یابی هم پیش رفت، ولی در حال حاضر با وضعیت اقتصادی‌ که دولت دارد و همچنین شرایط اقتصادی کشور، بعید به نظر می‌رسد انتقال پایتخت به صلاح باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: ورود به مقوله انتقال پایتخت به معنای دخالت بیشتر دولت در اقتصاد است و الان در شرایطی نیستیم که این طرح بتواند استارت بخورد.

برخلاف نظر دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور که معتقد است با انتقال پایتخت، هدف طراحان بابت ساماندهی مشکلات شهر تهران محقق نخواهد شد، مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی این طرح اعلام کرده است: از آنجا که هدف طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری بر تراکم‌زدایی از شهر تهران و ساماندهی پایتخت جدید در افق‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت عنوان شده، از یک دیدگاه به نظر می‌رسد کلیات طرح مورد تایید باشد. در گزارش مرکز پژوهش‌ها تاکید شده است: در دو دهه اخیر کثرت معضلات شهر تهران سبب شده بسیاری از تصمیماتی که با هدف کاستن از حجم مشکلات پایتخت اتخاذ و اجرا شده به سرانجام مطلوب نرسند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0