خالق نخستین مسجد چوبی

حمید مجتهدی، خالق، طراح و سازنده نخستین مسجد چوبی ایران و جهان در سن ۷۳ سالگی در نیشابور چشم از جهان فرو بست.

شادروان حمید مجتهدی در سال ۱۳۱۹ در نیشابور به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات دوره‌های ابتدایی و دبیرستان برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. مجتهدی بعد از پایان تحصیلات خود (مهندس عمران – دانشگاه برکلی کالیفرنیا) در سال ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و به احیای املاک و اراضی جد خود پرداخت. وی دهکده چوبی نیشابور را بر مبنای گرایش تخصصی‌اش (سازه‌های مقاوم در برابر زلزله) بنا و نخستین مسجد چوبی ایران و جهان را در این دهکده زیبا و دیدنی احداث کرد.

اگرچه شاخصه اصلی دهکده چوبی مسجد آن است ولی این دهکده تنها محدود به مسجد نیست و خانه چوبی استاد مجتهدی نیز که طراحی و ساخت بسیار جالبی دارد در این دهکده واقع شده است. امروز کمتر کسی نام این روستا را می‌داند و همه آن را با نام جدیدش «دهکده چوبی» می‌شناسند.

مجتهدی حدود سی و اندی سال قبل پس از بازگشت به ایران شروع به آباد کردن زمین‌های بایر اجدادی و کاشت درختان کرد و پس از هشت سال باغی زیبا با انواع درختان میوه، چنار، سپیدار، سرو و … پدید آورد که از رودی روان که خود از دو دهنه چاه نشأت می‌گیرد، سیراب می‌شود و خانه‌ای چوبی را استتار می‌کند که خانه ییلاقی استاد است.

این مسجد نخستین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان است که ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و سقف آن به صورت شیروانی است؛ دو مناره آن ۱۳ متر از سطح زمین ارتفاع و وزن هر یک تقریباً ۴ تن، شکل ظاهری آن به صورت کشتی‌های وارونه بر زمین است‌، در ساخت این مسجد که حدود ۲ سال طول کشیده ۴۰ تن چوب استفاده شده است.

مسجد چوبی نیشابور در ایران و جهان بی‌نظیر است؛ با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه نیشابور، این مسجد می‌تواند تا ۸ ریشتر زمین‌لرزه را تحمل کند و بنای آن به گونه‌ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید.

محلی که در آن مسجد ساخته شده، بسیار موریانه‌خیز است، لذا راهکارهای ویژه‌ای در ساخت این مسجد و دیگر بناهای این مجموعه برای جلوگیری از اثرات مخرب چوب‌خواران به کار گرفته شده است‌؛ به طوری که به عنوان نمونه، خانه سازنده مجموعه با عمر بیش از ۲۰ سال، از آسیب چوب‌خواران به دور مانده؛ برای ماندگاری درازمدت دیواره‌های خارجی در برابر نزولات آسمانی، چوب‌های ویژه با فرآوری خاص استفاده شده است.

کابینت‌ها، دیواره‌ها و حتی سینی‌های آبدارخانه این مسجد، چوبی است‌.

همه ساله هزاران نفر از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی که برای سفر به خراسان و نیشابور عازم این مناطق می‌شوند برای بازدید از دهکده و مسجد چوبی راهی این منطقه شده و با گذراندن ساعات و لحظاتی به یاد ماندنی و ادای فریضه نماز و مناجات با خالق هستی در این مسجد زیبا و منحصر به‌فرد و گشتی کوتاه در باغ و فضای دلنشین دهکده چوبی سرخوشی و نشاط خاصی را تجربه می‌کنند که در کمتر شهر و دیاری نمونه و مشابه آن را دیده‌اند.

پیکر پاک این استاد ارجمند با حضور خانواده، بستگان و جمع کثیری از مردم قدرشناس و مسئولان استان و شهرستان نیشابور و در فضایی روحانی و معنوی در زادگاه وی روستای محمدآباد آقازاده و در دهکده و مسجد چوبین که توسط این زنده‌یاد به یادگار مانده تشییع و در ضلع شمالی مسجد چوبی به خاک سپرده شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0