دستورالعمل شهرک سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تاسیس شهرک و پروانه بهره برداری از آن

دستورالعمل شهرک سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تاسیس شهرک و پروانه بهره برداری از آن را که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده از سوی محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی برای اجرا به شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمانهای استانی ابلاغ شد.

شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۷ اسفند ۸۶ بنابه پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی “دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تاسیس شهرک و پروانه بهره برداری از آن” را تصویب کرد.
براساس این مصوبه، تاسیس هر نوع شهرک اعم از مسکونی، تفریحی، زیارتی، تجاری، گردشگری، تحقیقات وفن آوری، هوشمند و سایر شهرکهای تخصصی (به استثنای شهرک های صنعتی که به طور کلی از شمول این دستورالعمل خارج و تابع ضوابط خاص خود است) مشمول مفاد این دستورالعمل است.
بنابراین دستورالعمل و برای تشویق و ترویج شهرک سازی و استفاده از تمام امکانات سرزمین برای دستیابی به اهداف و سیاست های دولت و ایجاد محیط زیست بهتر و تامین مسکن و سایر مراکز موردنیاز برای افراد جامعه و ساماندهی امر شهرک سازی در کشور و مدیریت و راهبری مناسب آن از یک طرف و نزدیکی اصول و امور مربوط به ایجاد شهر جدید بااحداث شهرک و با توجه به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی مبنی بر محول شدن این امور به شرکت مادر تخصصی از طرف دیگر، ستادی تحت عنوان “ستاد مدیریت شهرک سازی در کشور” در شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید تشکیل می شود.
اعضای ستاد مذکور مدیرعامل شرکت یادشده، مدیرکل دفتر تخصصی مرتبط در حوزه معاونت شهرسازی و معماری، نمایندگان وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی و نیرو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه کار مرتبط، با اولویت در رشته های معماری، شهرسازی، برنامه ریزی شهری یا طراحی شهری و از نظر مرتبه اداری حداقل دارای سمت مدیرکل یا مشاور معاون وزیرباشند، به عنوان اعضای ثابت ومدیر شهرسازی سازمان مسکن و شهرسازی استان مربوطه که حسب محل مورد تقاضا متغیـر خواهد بود، تشکیل خواهد شد.
درمورد شهرکهای مسکونی که در موارد خاص، پیشنهاد ایجاد آنها در جوار شهرک های صنعتی ارایه می شود، حضور نماینده وزارت صنایع و معادن نیز در ستاد ضروری است.
درمورد شهرکهای غیرمسکونی، ستاد ازنماینده یانمایندگان بالاترین دستگاه ذیربط با موضوع شهرک درجلسات مربوط دعوت به عمل می آورد.
ریاست ستاد به عهده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مذکور است و وظایف دبیرخانه ای ستاد توسط شرکت مادرتخصصی صورت می گیرد.
ستاد می تواند با توجه به حجم وظایف محوله و در صورت لزوم، کمیته های کارگروه تخصصی تشکیل دهد.
مطالعه و بررسی تمام اسناد توسعه و عمران مصوب کشور به ویژه طرحهای ناحیه ای و مجموعه های شهری کلان شهرها با استفاده از خدمات کارشناسان و مشاوران متخصص و شناسایی مکان های مناسب برای ایجاد انواع شهرک.
شناسایی مکان هایی که برای تحقق اهداف پیش بینی شده در این دستورالعمل مناسب تشخیص داده می شود، اما فاقد طرح ناحیه ای یا دیگر اسناد توسعه و عمران مصوب باشد و یا با آنها مغایر است.
اعلان مکان های مناسب مصوب و فراخوان عمومی برای دعوت ازسرمایه گذاران برای ایجاد شهرک های مورد نظر و ترویج شهرک سازی درکشور.
بررسی و تصویب نقشه های فاز یک و دو (نقشه های مقدماتی و اجرایی)شهرک.
رعایت ضوابط و مقررات و معیارهای شهرسازی و معماری با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی، محدودیت ها، امکانات و استعدادهای محلی در مطالعات خود یا هنگام بررسی و تصویب نقشه های فاز یک و اجرایی شهرک.
صدور پروانه تاسیس شهرک و پروانه بهره برداری.
براساس این دستورالعمل متقاضیان پروانه احداث شهرک باید تقاضای خود را با ذکر دلایل احداث شهرک، همراه با گزارش توجیهی مبنی بر انطباق مورد با طرح ناحیه ای یا سایر طرحهای توسعه و عمران مصوب و توجیه مناسب بودن زمین از لحاظ شبکه های ارتباطی و مواصلاتی و امکانات تامین آب و برق و چگونگی تامین آنها همراه ایده اولیه(فاز صفر)شهرک به انضمام سایر مدارک لازم به سازمان مسکن و شهرسازی استان تسلیم کنند.
گواهی شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو از نظر وجود یا امکان ایجادمنابع آب و برق کافی برای تامین احتیاجات شهرک در قالب سقف جمعیتی و برنامه های احداث شهرک.
توجیه بلامانع بودن زمین مورد نظر ازلحاظ رعایت حریمهای قانونی وقانون حفظ وگسترش فضای سبز در مورد اراضی مشجر و باغها.
گواهی بلامانع بودن استفاده از زمین (به ویژه از نظر عدم تخریب اراضی کشاورزی)از اداره جهاد کشاورزی و اینکه زمین مورد نظر جزء اراضی مشمول قانون اصلاحات ارضی و یا ملی شده یا دولتی (موات) نبوده یا درصورتی که جزء این قبیل اراضی باشد، مجوزهای لازم در مورد آنها قبلا” اخذ شده باشد.
ارایه گواهی شهرداری یا سایر مراجع ذیربط و تائید دبیرخانه کمیته کار گروه (سازمان مسکن و شهرسازی استان) مبنی براینکه زمین موردنظر در محدوده قانونی یا حریم شهرهای مجاور قرار نگرفته است. درصورت اختلاف نظر بین شهرداری و دبیرخانه کمیته کار گروه، نظر دبیرخانه کمیته کارگروه که به استناد طرحهای مصوب کمیته کار گروه و شورای استان اعلام می شود، ملاک عمل خواهد بود.
ارایه موافقت اصولی سازمان ذیربط درمورد شهرک های غیرمسکونی.
سازمان مسکن و شهرسازی استان، پس از تشکیل پرونده، به عنوان دبیرخانه کمیته کارگروه تقاضا و مدارک اولیه و گزارش توجیهی ایجاد شهرک را با توجه به طرح ناحیه ای یا سایر طرح های توسعه و عمران مصوب مورد رسیدگی قرار داده و پس از بازدید از محل، درصورت ضرورت مکاتبات لازم را با متقاضی به منظور تکمیل مدارک یا اطلاعات و یا با شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیرو و هر یک از سازمانهای دیگری که حسب مورد ایجاب کند، انجام و یا با آنها تشکیل جلسه داده و پس از اینکه اطلاعات و مدارک مربوط را کامل تشخیص داد گزارش خود را جهت اتخاذ تصمیم در کمیته کارگروه طرح می کند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0