تکنیک های مشارکتی

از آن جا که مشارکتهای مردمی رابطه ای دو سویه شامل کسب اطلاعات از مردم و در ادامه ارائه ایده ها و مشکلات به آنها است. در ابتدا به تطابق تکنیکها با سطوح تاثیر گذاری یا قدرت خواهیم پرداخت و سپس به تکنیک های اطلاع رسانی ( ارائه اطلاعات به مردم ) و تکنیک های مشارکت ( گرفتن اطلاعات از مردم ) خواهیم پرداخت.

۱- تطابق تکنیکها با سطوح تاثیر گذاری یا قدرت
وجه تمایز این تکنیک ها در میزان تاثیرگذاری و سهم مشارکان در تصمیم گیری ها است. درک این رابطه اهمیت فراوانی دارد. کارشناسان تاکید دارند ” ما حرفهای مردم را شنیده ایم و از مشارکت انها بهره برده ایم ، اما چرا آنان هنوز فکر می کنند به نظراتشان توجهی نمی شود؟” مشکل در این است که مردم انتظار دارند بر روی تصمیمات تاثیر گذار باشند و شنیدن نظرات به تنهایی برای دست یافتن به این امر مهم میسر نیست و سطوح انتظارات برآورده نخواهد شد؟ نکته این نیست که همه تنکیک ها باید بر روی همه تصمیمات موثر باشد زیرا این امر در بیشتر مواقع به وقوع نمی پیوندد. نمودار زیر نشان دهنده سطوح و تکنیک های مشارکت است.

۲- تکنیک های اطلاع رسانی
هر برنامه ریزی مشارکتی موثر باید شامل یک برنامه آگاهی عمومی مناسب باشد. مردم باید از موضوعی که قرار است در آن مشارکت داشته باشند، آگاهی یابند. به همین دلیل نیاز دارند در مورد گزینه ها اطلاعات کافی داشته باشند. تا بهتر بتوانند تصمیم گیری نمایند. در این جا برخی از مهمترین تکنیک های که می تواند به برقراری ارتباط با مردم استفاده شود، معرفی می شود. (شریفی ، ۸۶ )
۱- خلاصه دستوراعمل ها که راهی برای نگهداری اطلاعات انتخاب شده مقامات اداره ها از پیشرفت کار است.
۲- یکی از راه های آگاهی دادن به مردم و وادار نمودن آنها به مشارکت ، راه اندازی نمایشگاه ها است تا بتوانند نظر عموم و اراء آنها را به خود جلب کنند.
۳- گزارش بلند کاری یک متن خبری است که یک گزارش گر آن را می نویسد و با فراخوان ساده متفاوت است.
۴- کنفرانس خبری
۵- بولتن خبری
۶- ضمیمه های روزنامه یکی از راههای دستیابی به دیدگاههای جامعه و تبادل اطلاعات می باشد.
۷- تبلیغات یک راه مطمئن برای آگاه ساختن یا ارائه اطلاعات به همگان است.
در ادامه محدودیت ها و مزیت های تکنیک های اطلاع رسانی را مشاهده می نمایید.

۳- تکنیک های مشارکت
بعد از آگاه نمودن همه ، گام بعدی فراهم نمودن عرصه یا ساز و کارهایی است که شهروندان بتوانند احساسات ، تفکرات یا علایق خود را اظهار کنند. در این زمینه تکنیک های زیر در دسترس است.
۱- امتیاز اصلی گروههای مشاور این است که اعضای آن از بحث ها آگاهتر می شوند، بنابرین پیشنهادهایشان آگاهانه تر از مردم عادی است.
۲- تابلوهای اعلانات رایانه ای به طور فزاینده ای تبدیل به یک ابزار مفید برای مطلع ساختن و درگیر ساخت همگان شده اند. (شریفی ، ۸۶ )
۳- گروه های متمرکز ، گروههای بحث و گفتگوی کوچکی هستند که بوسیله تبلیغات گسترش پیدا کرده اند.
۴- خط مستقیم ،یک شماره تلفن است که به طور گسترده ای برای ان تبلیغ شده است و تماس گیرندگان را مستقیماً به شخصی که می تواند جواب پرسش های آنها را بدهد راهنمایی می کند.
۵- مردم غالباً در مصاحبه رو در رو و یا بحث و گفت و گوی فردی اطلاعات بیشتری نسبت به جلسات عمومی ارائه می دهد.
۶- گردهمایی شهری ، استماع عمومی ، جلسات شهری و … یکی از مواردی است که به طور گسترده در تکنیک های مشارکت مورد استفاده قرار می گیرد.(شامل استماع عمومی، گپ های دوستانه ، کارگاهها و …)
۷- همه پرسی یک معیار برای حمایت از یک تصمیم است، لازمه استفاده از همه پرسی مشارکت مردم است.
۸- نظر سنجی به ویژه نظر سنجی های تلفیقی در چند سال اخیر به عنوان روشی کم خرج برای مشخص شدن دیدگاههای یک جامعه تلقی می گردد. (شریفی ، ۸۶ )

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0