یک نمونه مرمت شهری (اودینه)

شهر قدیمی اودینه

موقعیت جغرافیایی اودینه
اودینه در شمال‌شرقی ایتالیا، در مرکز منطقه فریولی و نیز در موقعیتی ممتاز نزدیک دامنه‌های بزرگ و سرسبز تپه‌های زیبا، بر سر راه جاده بین‌المللی جنوب و جنوب شرق اروپا قرار گرفته است.
نام اودینه اولین بار در سال ۹۸۳ میلادی در سندی که امپراتور اتون دوم در قصر اودینی به اسقف اکویلی اهدا کرد، ذکر شده است.
تاریخچه شهر
حفاری‌های انجام شده در زمان‌های مختلف نشان می‌دهد که اودینه در هزاره دوم قبل از میلاد به صورت نقطه‌ای مسکونی وجود داشته است. تاریخ توسعه اودینه از دهکده به شهر، حدود سال ۱۲۲۳ میلادی است که خود به عنوان نقطه تحول تاریخی مهمی برای آن به حساب می‌آید. در آن زمان اسقف بر تولد که حق حاکمیت خود را از امپراتور فردریک دوم دریافت کرده بود، بازار و میدانی را به اودینه اضافه کرد که منجر به توسعه سریع شهر شد. این محل امروزه به نام پیازای ماتئوتی است. شهر اودینه همچنین بعد از ۱۴۲۰ میلادی، هنگامی که در کنار فریولی قرار گرفت و به عنوان بخشی از جمهوری و نیز درآمد، به وضع دلخواه رسید. اودینه و فریولی در سال ۱۸۱۳ به عنوان مستعمره دائمی تحت قیمومیت اتریش قرار گرفت اما در دوم اکتبر ۱۸۶۶ مجدداً به پادشاهی ایتالیا پیوست. اودینه در طول جنگ اول امن‌ترین ایالت ایتالیا بود.
چشم‌انداز داخل اودینه
نقطه مناسب برای آغاز دیدار از شهر، تپه کاستل (Castle Hill) است که خاستگاهی افسانه‌ای برای آن نقل می‌کنند. پیازای لیبرتا در قلب اودینه است. در اینجا مهم‌ترین آثار تاریخی موجود یادآور دوره ونیزی‌اند که از ۱۴۲۰ شروع شد و در قرن هیجدهم پایان یافت.
عنصر اصلی میدان، لوجیا دل لیونلو (Loggia del Lionello) است که با سنگ‌های زیبای سفید و صورتی به صورت یک در میان ساخته شده است. عناصر مهم پیازا شامل اینهاست: آبفشان ساخته شده در ۱۵۴۲ با طراحی جوانی کرارا، ستون‌هایی با شیر ونیزی و مجسمه عدالت (۱۶۱۴)، مجسمه‌های هرکول و کاکوس و مجسمه صلح (۱۸۱۹) که به وسیله فرانسیس اول به عنوان نمادی از عهدنامه صلح کامپوفورمیدو، به شهر اهدا گردید. جاده مرکاتووچیو به عنوان مهم‌ترین مشخصه شهر، به پیازای ماتئوتی ـ سان گیاکومو می‌رسد که اولین میدان اودینه و جایی است که اولین یکشنبه هر ماه بازار اشیای عتیقه در آن برپا می‌شود.
چشم‌اندازهای بیرونی اودینه
از چند کیلومتری اودینه مکان‌های جالب توجه متعددی در اطراف شهر با ویژگی‌های طبیعی به چشم می‌خورند. در فاصله‌ای کمتر از بیست دقیقه به سمت شرق، سیویدال دل فریولی قرار دارد که محل نخستین دوک نشین لومبارد ایتالیا بوده است . در پای رشته کوه‌‌های میوزی آب‌های کم عمق توری (Torre) جاری هستند که محیطی ایده‌آل برای صید ماهی قزل‌آلاست.
به فاصله نزدیکی از لوزه‌ورا (Lousevera)، که قلب این منظره جذاب است،‌ روستای کوچک ویلانووا قرار دارد که به خاطر غارهایش مشهور است. چند غار در کوه برنادیا وجود دارد که از آنها تنها گرونائیووا را می‌توان دید. شناخت جیمونا تنها به معنای نفوذ در قلب فریولی نیست بلکه بیش از آن برای مشاهده آثار زلزله ۱۹۷۶ میلادی در منطقه اهمیت دارد. تعدادی از ساختمان‌های قرون وسطایی که به طور کامل بازسازی شده‌اند، شامل تالار شهر رنسانسی لومبارد و کلیسای جامع باشکوه آن، که یکی از مشخصه‌های معماری مذهبی رومانسک گوتیک است، از فاصله دور جلب توجه می‌کند، کمی آن سوتر روستای ونزون (Venezone) قرار دارد که دولت آن را در سال ۱۹۶۵ میلادی با زلزله تقریباً نابود گردید.

بازسازی و احیای شهر قدیمی اودینه
در مرمت این شهر، شهروندان اودینه‌ای این همکاری را کرده‌اند که میراث معماری گذشته را پاس دارند و شیفته زرق و برق سبک‌های جدید و بی‌ارتباط با روح معماری موجود نشوند و در ارتقای معماری گذشته تلاش کنند. آنان کوشیده‌اند که بناهای فرسوده را با همان سبک و سیاق معماری و جزئیات زمان خود بازسازی کنند. در امر بازسازی و مرمت و احیای بافت شهر، کاملاً مشهود است که فناوری صرفاً به عنوان ابزاری در خدمت نگهداری میراث گذشته به کار گرفته شده است.
با نگاه به هر گوشه و کنار شهر می‌توان دریافت که به بازسازی آن عمیقاً اندیشیده شده است. تمامی فضاها درگوشه و کنار شهر از آموزشی و فرهنگی گرفته تا گردشگری و تأسیسات و تجهزات زیربنایی، عملکردی هماهنگ با آن دارند.
جدای از کفسازی‌های زیبا و دقت و ظرافت در مرمت نماها و جزئیات، در بازسازی فضاهای داخلی نیز از مصالح مدرن همچون بتن و آهن استفاده بهینه شده و کاربری‌ها در حد معقول به وسیله شهروندان تغییر یافته است.
به طور کلی نتیجه کلی را شاید بتوان حاصل نیازهای مردم و اندیشه‌های معماران، برنامه‌ریزان و طراحان شهری دانست که در نهایت حاصل کار آنان چنین مطلوب و پسندیده به نظر می‌آید. منشور هشت ماده‌ای اندیشمند ایتالیایی، کامیلوبویتو (Camaillo Boito) در زمینه مرمت و احیای بافت، می‌تواند نمونه خوبی در این مورد باشد.

 

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0