نیمکت؛ فضای مکث شهری

یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز کاربران در شهر، وجود نیکمت یا نوعی وسیله­ استراحت برای بازدیدکنندگان است. نیمکت عمومی اختراعی است از قرن نوزدهم که از تجهیزات فضاهای سبز سرچشمه گرفته است. از آن زمان تاکنون این وسیله­ شهری جزء عناصر ضروری تجهیزات فضای عمومی بوده است.
صندلی­ها باید روبه‌­روی مناظر قرار بگیرند، اما در مسیر رفت و آمد افراد نباشند. نیمکت­ های مراکز عمومی شهر را نیز می­ توان برای آسایش و راحتی شهروندان نزدیک مراکز ویژه ­ای مانند ایستگاه­ها، کیوسک­ها، باجه­ های تلفن، سطل ­های زباله و شیرهای آب قرار داد.
مهم ترین محل برای قرار گرفتن نیمکت­ها در سطح شهر، مراکزی است که مردم در آن­جا زیاد رفت و آمد می­کنند؛ به ویژه مکان­هایی که برای استراحت و تفریح مردم در نظر گرفته شده است.
در نوع داخلی آن به دلیل قرار گرفتن در محیط محفوظ و دوری از تأثیر عوامل جوی همچون تابش آفتاب، برف، و باران و نیز محدودیت اشخاص استفاده کننده از آن می­ توان از مصالح متنوعی همچون چوب، انواع محصولات پلاستیکی، شیشه، پلاکسی گلاس، انواع فلز یا ترکیبی از دو یا چند مورد از آنها در ساخت نیمکت استفاده نمود. در مورد اتصالات اجزای نیمکت هم با توجه به نوع مصالح مصرفی از نوع اتصالات همچون جوش، پیچ و مهره، میخ و چسب های مخصوص و روش کام، زبانه و … می‌توان استفاده نمود.

معمولاً نیمکت­ها به اشکال و اندازه­ های متفاوت با مصالح متنوع ساخته می­ شود . آن­چه حائز اهمیت است و یک طراح باید به آن توجه کند، شناخت موقعیت پارک، نصب و قرار دادن نیمکت در محل ­های ضروری و مناسب است. زیرا به همان اندازه که وجود نیمکت در پارک می­ تواند ضروری باشد، قرار دادن آن در محل ­های نامناسب موجب خستگی و زدگی می­شود.
تعداد نیمکت در پارک خود مساله­ای است که طراح باید به آن توجه داشته باشد، زیرا کمبود یا بیش بود آن در هر دو حالت مشکلاتی از نظر رفاهی به همراه می­آورد. لذا توصیه می­شود، نیمکت­ها با دیگر وسایل مبلمان را در خیابان­های اصلی و فرعی جنگل با رعایت فاصله در حاشیه­ی خیابان­های اصلی، سطح چمن، کنار محوطه­های گل­کاری، استخرها، برکه­ها، اب­نماها و … قرار دهند.
همچنین برای رعایت نظافت و بهداشت عمومی لازم است در کنار یا نزدیک نیمکت­ها ظروفی را به منظور ظرف آشغال قرار داد.
در طراحی نیمکت­ها از استادارد بدن انسان استفاده می­شود و اصولاً دارای سه مشخصه خواهد بود: کف، پشتی، و جای دست. اما ممکن است در بعضی از حالات پشتی و جای دست حذف شود. عموماً به صورت چندنفره، دو نفره و تک نفره به صورت مستطیلی، دوار به دور درختان و …طراحی می­شود و از نظر جنس می­تواند به صورت چوبی، فلزی، بتنی و یا ترکیبی از آن­ها باشد که معمولاً با پیچ و بتن به زمین متصل و محکم میگردد.

منبع: پایگاه خبری شهر الکترونیک

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0