مشهد و معماری اسلامی

مشاور معماری و شهرسازی طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) گفت: مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران باید در ظهور و تبلور جلوه‌های ایرانی اسلامی پیشگام باشد.

علیرضا رضوانی اظهار کرد: شهر مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر ایران از ویژگی خاصی بهره‌مند بوده که وجود بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) است. وی افزود: با توجه به این ویژگی، شهر مشهد نیازمند طرح‌های توسعه و آیند‌ه‌نگرانه در حوزه زیارت است و قطعاً بی‌توجهی به این مباحث، جایگاه زیارتی مشهد را با مشکل مواجه می‌سازد.

مشاور معماری و شهرسازی طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) در رابطه با معماری شهر مشهد خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن جایگاه معنوی و سبقه تاریخی مشهد باید اذعان داشت که هویت معماری و شهرسازی این شهر با اشکالات فراوانی مواجه است.

رضوانی تصریح کرد: پایتخت معنوی ایران نه تنها در جایگاه زیارتی بلکه در ظهور و تبلور جلوه‌های ایرانی اسلامی نیز باید پیشگام باشد؛ لذا برای تبدیل مشهد به یک شهر مطلوب زیارتی باید تناسبی میان معماری شهری و شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران وجود داشته باشد. وی با اشاره به نگرانی بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان از نحوه معماری شهر مشهد تاکید کرد: مسئولان استانی و ملی باید رویکردی را در قبال مشهد اتخاذ کنند که شاهد یک هویت اسلامی در شهر مشهد باشیم.

مشاور معماری و شهرسازی طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) افزود: در طرح توسعه زیارت، شهر مشهد به چند حوزه تقسیم شده است تا این حوزه‌بندی‌ها منجر به تبیین ضوابط و قوانین مشخص و تخصصی برای رسیدن به اهداف مدنظر باشد. رضوانی تصریح کرد: حرم مطهر رضوی نقطه ثقل مشهد به شمار می‌رود، لذا طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده حرم مطهر باید مورد بازنگری قرار گرفته و مبانی جدیدی تدوین شود که ویژگی‌های شهر زیارتی مشهد را بیشتر مدنظر قرار دهد.

وی در ادامه به چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ مشهد اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های زیارت‌محور مشهد به مقوله اسکان و رفاه زائر محدود شده است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سرعت تدارکات این فعالیت‌ها با برنامه‌های پیش‌بینی شده تطابقی ندارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0