خلاصه کتاب شبکه ارتباطی در طراحی شهری(۷)

– ترافیک پیاده و پیاده رو :
از جایی که بیشترین اهمیت به سواره داده شد و باعث ترافیک بیش از حد سواره شده :
۱- باید برای تشویق شهرنشینان به کمتر استفاده کردن از وسایل نقلیه شهری الویت خاصی به شبکه ارتباطی پیاده قایل شد پس در طراحی باید معابر پیاده بصورت گسترده و خوانا طراحی شود تا بطور سریع و مسافت کوتاه به مقصد هدایت شود .
۲- در پلان جزییات باید از نظر سیماسازی محیط و تجهیزات و تنوع فضاها توجه کافی بعمل اورد .
۳- برای تحرک ازاد و ایمنی عابر پیاده و دوچرخه الویت خاصی قایل شد .
۴- در تقاطع ها به معابر سواره امنیت عابر پیاده در نظر گرفته شود.
– رو گذر در معابر پیاده : پل عابر پیاده بدترین راه است چون وجود پله ها برای افراد مسن و معلولین یا کالسکه بچه غیر قابل استفاده است و مسیر پیاده می تواند از رامپ با شیب ملایم از روی خیابان عبور کند یا با خاکبرداری مسیر سواره در گودی قرار گرفته و رامپ عابر پیاده یا شیب ملایم بوجود اید .
– زیرگذر در معابر پیاده : حداقل عرض زیرگذر ۳ متر و نباید تاریک و باریک باشد . بهتر است بدلیل عبور معلولین و کالسکه بچه از رامپ استفاده شود در حالی که ایجاد ایستگاه حمل و نقل عمومی در ورودی و خروجی زیرگذر سودمند است .
– خیابان فرعی مسکونی : در اینگونه فرعی ها که حق تقدم را برای حرکت سواره قائل شده اند باعث بروز ناهنجاری هایی مانند خطر تصادف و اینکه بدلیل ترافیک اندک سواره در ساعات روز، استفاده از سطوح پیاده برای بازی کودکان و تجمع همسایگان وجود ندارد .
– خیابان فرعی مسکونی دارای مشخصات زیر است :
۱- عابر پیاده و دوچرخه از حقی مساوی یا بیشتر از سواره برخوردارباشند .
۲- بخاطر ایمنی و الودگی کمتر، قابلیت تحرک ترافیک کمتر شود و سرعت وسایل نقلیه کاهش یابد .
۳- می توان از کل سطوح برای عموم و بصورت سطوح مختلط استفاده کرد .
۴- در طراحی تجهیزات شهری ( مبلمان شهری ) بناهای مسکونی خیابان در شکل گیری ان دخالت داده خواهد شد .
۵- معبر پیاده ماشین رو برای دسترسی یک محدوده مسکونی با حداکثر ۵۰ واحد مسکونی طراحی خواهد شد.
۶- خیابان فرعی مسکونی برای یک محدوده مسکونی بزرگتر با حداکثر بار ترافیکی ۱۰۰ وسیله نقلیه موتوری در ساعات طراحی خواهد شد .
– طراحی خیابانهای فرعی سنتی باید در مناطق مسکونی ، تجاری و کارگاهی یا خیابانهای فرعی با بار ترافیکی زیاد یا ترافیک سنگین مانند کامیون محدود گردد .
– اهداف یک طراحی خوب :
۱- تقسیم بندی واضح و روشن در فضای کم عرض خیابان .
۲- استفاده از مبلمان ساده و ارزان .
۳- اختصاص دادن سطوحی برای استراحت ساکنین محدوده و تقاطعهای امن برای عابر پیاده .
۴- ایمنی ترافیک به علت محدودیت سرعت .
۵- ایجاد تعداد زیادی محل پارکینگ .
– در تقاطعها نوارهای عبوری با هم تلاقی کرده و همدیگر را قطع می کنند و وسایل نقلیه می توانند به چپ یا راست تغییر مسیر دهند که شامل دو راه ،سه راه ، چهار راه و میدان است .
– برای برنامه ریزی ، طراحی و ساختمان یک تقاطع باید ایمنی ، قابلیت عملکردی ، کارایی کافی با کیفیت مناسب ، مقرون بصرفه بودن ، هماهنگی و انطباق با محیط اطراف خود در نظر گرفته شود .
میدان : یکی از راه حلهای مناسب برای تقاطعهای پیچیده و تقاطعهایی که بازوهای ان بیشتر از چهار باشد احداث میدان است . هرچه تعداد بازوها بیشتر باشد از کارایی میدان بیشتر کاسته می شود . تعداد بیش از سه نوار عبوری در داخل دایره میدان به علت مسیرهای متعدد ضربدری بازدهی میدان را کاهش داده و باعث افزایش میزان تصادف می شود . قطر میادین بستگی به ترافیک ان دارد ولی معمولا برای میدانهای کوچک ۳۰ متر و میادین بزرگ ۱۵۰-۱۰۰ متر است .احداث میادین که سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت است مجاز نمی باشد .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0