خلاصه کتاب شبکه ارتباطی در طراحی شهری(۵)

سیستم های شبکه ارتباطی :
۱- شعاعی : خیابانها از یک هسته مرکزی منشعب شده ، فرم شهر به صورت ستاره ایست ، توسعه به صورت ادامه خیابانها یا شعاعهای فرعی امکان پذیر است که با ترافیک امروز دارای معایب زیادیست ( شهر مشهد مقدس ) .
۲- شطرنجی : غیر مرکزیست ، تعداد زیادی گره یا نقطه تقاطع دارد ، از خیابانهای مورب جهت کوتاه کردن راه ها دور استفاده می شود (تهران ،ایلام ،شهرکرد ) .
۳- حلقوی : در شهرهایی که شعاعی اند سعی می شود جهت غیر مرکزی نمودن شبکه قسمتهایی از معابر که شعاعها را بهم مرتبط می کند و در بافت قدیم شهر بصورت معابر تنگ و فرعی وجود دارند بصورت خیابانهای عریض و حلقه ای شکل تغییر دهند پس قسمت اعظم تردد دور مرکز شهر انجام خواهد گرفت ( همدان ) .
البته باید توجه داشت که هر یک از این سیستم ها معایب و محاسنی دارند .
– حال به مواردی اشاره می کنیم که تعیین کننده ابعاد معابر شبکه دسترسی و تطبیق ان با نیازمندیهای محیط اطراف و ترافیک محلیست :
۱- فرم و تراکم بناهایی که در محدوده شبکه دسترسی قرار دارند و شبکه دسترسی انها را پوشش می دهد .
۲- مسیر خیابان ( طول ، هدایت و خوانایی ) .
۳- الویت عملکرد ترافیکی ( نوع ، فرم و مقدار ترافیک ) .
۴- نحوه قرارگیری گاراژها و پارکینگها ( تقسیم شده در چند مکان یا متراکم در یک مکان ) .
۵- الویتهای استفاده از فضاهای عمومی ( برای استفاده ترافیکی یا در ارتباط با نیازهای مسکونی ) .
۶- شکل و فرم مورد نظر برای فضای خیابان و بناهای محدوده اطراف .
– قلمروهای مختلف هر مقطع خیابان عبارتند از :
۱- ابعاد حریم حرکت وسایل نقلیه موتوری و وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه که باید ایمنی ، قابلیت کارایی ، مقرون بصرفه بودن و راحتی تردد تعیین شود .
۲- قلمرو پیاده روها و محدوده های توقف و رفت و امد عابر پیاده در فضای خیابان توسط حریم های پیرامون مشخص می شود .
۳- توجه به حریم وسایل نقلیه و بررسی حریم های اطراف مانند نوار پارکینگ ویا نوار سبز کنار خیابان .
– در طراحی خیابان شهری علاوه بر رعایت قواعد و قوانین بین باند سواره و محدوده ان رعایت این نکات نیز ضروریست :
۱- ایجاد مقطع عرضی اختصاصی برای هر خیابان با استفاده از طرح های گوناگون و مصالح ساختمان .
۲- انطباق دتشتن سطوح محدود کننده افقی ( کف ساختمان ) و عمودی ( نمای ساختمان ) فضای خیابان نسبت به هم که باید سیمای یکدست و واحد و در عین یکپارچگی از نوعی تنوع برخوردار باشد .
۳- متنوع ساختن محیط اطراف باند سواره مانند پیاده رو ، باند مخصوص حرکت دوچرخه ، سطوح توقف ، مکث و استراحت ، سطوح مخصوص پارک وسایل نقلیه و سطوح اقتصادی و تجاری که توسط فرم ، رنگ و مصالح جهت مشخص نمودن وظایف مختلف فضای خیابان می باشد .
۴- تاثیرگذاری مطلوب فضای خیابان که توسط نسبت مناسب عرض به ارتفاع یا تقسیم بندی المانها بدست می اید .
۵- رابطه متغییر بین خیابان و محیط اطراف ، ارتباط بین فضای خیابان و محیط اطراف ( بناها ) می تواند فعالیتها را به محیط خیابان بکشاند .
۶- پیوستگی عملکردی و بصری دو قطعه مقطع عرضی واقع شده در طرفین باند سواره که باید از نظر بصری و عملکردی به صورت یک فضای واحد به هم پیوسته باشد .
۷- تاثیرگذاری فضا با فضای سبز که در انتخاب گیاه و نظم و ترتیب ان باید دقت کرد و ایمنی فضای خیابان تامین شود یا تناسب گیاهان با فضای خیابان وجود داشته باشند و گیاهانی انتخاب شوند که زباله در انها جمع نشود .
۸- طراحی باند سواره بطوری که ایمنی ، سازگاری با محیط ، مقرون بصرفه بودن ، راحتی و اسایش و سرعت رعایت گردد و حتی در کف سازی باند سواره با استفاده از تغییر رنگ و مصالح منطقه خطر را به موقع اعلام نمود .
۹- طراحی نوار وسط خیابان نقش مهمی دارد به شرطی که در عین حفظ یکپارچگی و وحدت ، قطعه قطعه نگردد و بهتر است با غرس درختان در نوار وسط باشد .
۱۰- طراحی نوارهای مجزا کننده باند سواره ، پیاده که می توان با تغییر عرض و ارتفاعشان بصورت باغچه بندی و دا با عقب نشینی ، محلی برای نشستن و یا محلی برای نگهداری و پارک دوچرخه ایجاد نمود ولی در مرحله نخست نقش حفاظتی را دارد .
۱۱- نحوه قرارگیری پارکینگ ها و مرتبط ساختن آنها با حریم های اطراف که باید به صورت مطلوب به انها دسترسی داشت و به وضوح بتوان تشخیص داد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0