تدوین الگوی شهرسازی

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: باید تدوین الگوی معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی که یکی از اجزای مهم سبک زندگی اسلامی و ایرانی است از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی با عنوان «از نظریه تا کاربرد در دنیای معاصر» در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد و در ابتدای این همایش محمدعلی کی‌نژاد رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت هفته بسیج، گفت: معماری و شهرسازی اسلامی از هنرهای تزئینی گرفته تا احداث بزرگترین بناهای مذهبی اهمیت و اعتبار ویژه‌ای به شهرهای مختلف و نظام جمهوری اسلامی ایران داده است.

وی افزود: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران تحقیق و آموزش معماری و شهرسازی اسلامی با عنایت الهی در عالی‌ترین سطوح دانشگاهی در حال پیگیری و گسترش است و البته دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این زمینه آغاز کننده راه بوده است.

کی‌نژاد ادامه داد: بدون شک معماری اسلامی ما از بعد هنری ساختاری جهانی و فراتر از زمان و مکان دارد. عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: معماری اسلامی هماهنگ با محیط زیست و اقلیم طراحی شده شهرسازی اسلامی امنیت و آسایش را به شهروندان خود هدیه می‌کند و در یک کلام این دو نیازهای روحی و مادی انسان ها را تامین می‌کنند.

وی افزود: بر خلاف برخی فرهنگ‌ها که هنرشان فقط در گوشه موزه‌ها خاک می‌خورد و همیشه منتظرند تا کسی به دیدن آنها برود هنرهای اسلامی در تمام زندگی مسلمانان ریشه دارد. کی‌نژاد ادامه داد: یک بنای اسلامی درخشنده‌ترین پیام اسلام که صفا و آرامش و تناسب و نزدیکی به مطلق زیبا است، را به ما یادآور می‌شود.

عضو ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: تدوین سند معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور رسالتی است که باید از این محفل‌ها و همایش‌های علمی فراهم شود و برگزاری همایش معماری و شهرسازی اسلامی، یک مجاهدت علمی بسیار مهم برای کشور و نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: معماری وارداتی که بینش و باطن نهفته در درون خود را به روح و ذهن ما تحمیل کرده و هویت اسلامی و بومی ما را مورد تهاجم قرار داده است با بکارگیری الگوهای معماری اسلامی و ایرانی برطرف شود.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید تدوین الگوی معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی که یکی از اجزای مهم سبک زندگی اسلامی و ایرانی است، توسط همه دست اندرکاران جدی گرفته شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0