توسعه پایدار شهری در بنگلادش

شهرها در کشورهای در حال توسعه با مسئولیت دشواری روبرو هستند زیرا باید برای جمعیت به سرعت در حال رشد ساکن در شهرها مسکن ، شغل و خدمات تأمین کنند. توسعه نواحی شهری به واسطه تأمین بازار برای محصولات روستایی ، فعالیتهای فرعی درجهت گسترش ، اشتغال غیر کشاورزی و کمک به مهاجران روستایی برای تطبیق سریعتر خود با زندگی شهری باعث توسعه یکنواخت نواحی روستایی می شود.

نواحی شهری به واسطه گرد هم آوردن مردم و فعالیتها فرصتهای بی نظیری را برای بهبود کیفیت زندگی شهری ارائه می کنند.

به دلیل تعاریف متعدد توسعه پایدار ، تعاریف متعددی نیز در رابطه با توسعه پایدار شهری داریم :

۱٫ توسعه ای است که تمام جنبه های اجتماعی و اقتصادی و … را در شهر همگام با هم پیش می برد البته علاوه بر تأمین نیازهای حال حاضر بشر نیاز نسلهای آینده را در نظر بگیرد.

۲٫ توسعه ای است که مرئبط به نحوۀ اسفاده ا ز زمین می شود که با توجه به اندازۀ تراکم و تکنولوژی جدید ، جمل و نقل و … متفاوت است .
توسعه پایدارشهری برای کشورهای در حال توسعه مناسب است .

جمعیت شهرهای کشورهای در حال توسعه طی چند دهۀ آینده به میزان بسیار زیادی رشد می کند.(به گفته محققان معادل ۶۰ میلیون در سال ، به دلیل رشد طبیعی ، مهاجرت و … ) . شهردر نواحی پیشرفته باید چند وطیفه مهم را برای حمایت از توسعۀ ملی پایدار انجام دهند.

۱٫ تسهیل تغییرات اجتماعی نهادی : از طریق بهبود و دسترسی به عقاید ، فرصت برای نوآوری

۲٫ تأمین اشتغال و خدمات کافی برای ساکنین فعلی و تازه واردان جدید

۳٫ تضمین محیط زیست سالم و جذاب برای جذب جمعیت شهری در عین حال حفاظت منابع طبیعی و کاهش آثار زیانبار در نواحی وسیع برای نسلهای بعدی
آنچه که نواحی شهری را به تغییر وبهبود کیفیت شهری قادر می سازد مقیاس وتراکم شهرها و تنوع اقتصادی ، اجتماعی آنهاست.

رایج ترین مفهوم تو.سعه پایدار همان است که پیش از این ارائه شد . طبق این مفهوم توسعه پایدار توسعه ای است که ضمن آنکه به نیازهای کنون جامعه بشری پاسخگوست ، توان نسلهای آینده را برای برآوردن نیازها و خواسته هایشان به مخاطره نمی اندازد . الزامات توسعه پایدار را می توان چنین برشمرد :

۱٫ بهبود کیفیت زندگی انسان
۲٫ برخورداری از دستاوردهای توسعه
۳٫ استفاده از منابع تجدید پذیر
۴٫توسعه برای همۀ نسلها ( کنونی و آینده )

پس یک شهرپایدار می بایست چنین ویژگی هایی داشته باشد :

* بهبود مستمر کیفیت زندگی انسان
* بهره بری در برخورداری از دستاوردهای توسعه برای همۀ شهروندان
* حفظ محیط زیست

توسعه پایدار نگران تهی شدن کره زمین از مانبع است و همۀ منابع در مخاطره قرار گرفته اند. همۀ کیفیتهایی نظیر کیفیت چشم اندازها و … در خطر نابودی است .بنابر این هدف باید در نگه داشت سطح رفاه مردم و بالا بردن آن وحفظ کیفیت محیط زیست خلاصه شود. برای رسیدن به این هدف توجه همزمان و یکجا به مقوله های اجتماعی ، اقتصادی محیطی و.. ضروری است .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0