نرم افزار پایان نامه نویسی Mendeley

اخیراً یکی از دوستان سال بالاتر که مشغول و به عبارتی در انتهای کار پایان‌نامه نویسی است، نرم‌افزاری را بدین منظور به من معرفی کرد که از امکانات آن، چنان شگفت‌زده شدم که خواستم احساس خوشایند خود را با شما دوستان خوب در میان بگذارم، امید به این که برای شما نیز مفید واقع شود.

برای شروع به کار با این نرم‌افزار ابتدا باید نسخه‌ی رومیزی آن را از +اینجا دریافت و نصب نمایید. برای ورود به نرم‌افزار باید ابتدا با آدرس ایمیل خود ثبت نام کنید، تا برای شما پروفایل کاربری ایجاد شود.پس از ورود به نرم‌افزار برای هر یک از موضوعات مختلف پژوهشی خود یک پوشه بسازید و فایلهای مربوط به آن را اعم از PDF, Word, PowerPoint و غیره در پوشه مربوط قرار دهید. این کار را به سادگی از طریق کشیدن و رها کردن (Drag & Drop) می‌توانید انجام دهید. نرم‌افزار این قابلیت را دارد که از داخل فایل PDF عنوان مقاله، نام نویسندگان، نام مجله و سال آن را استخراج کند (البته به شرط این که فرمت مقاله استاندارد باشد). خود نرم‌افزار این امکان را دارد که بر اساس عنوان، اطلاعات مقاله را از اینترنت جستجو کند و آن را اعتبارسنجی نماید. در هر صورت شما می‌توانید پس از اعمال تغییرات بر روی مشخصات فایل پژوهشی، با فشردن دکمه تأیید جزئیات آنها را ذخیره نمایید.

نرم‌افزار Mendeley* این امکان را به شما می‌دهد که فایل‌های PDF را در محیط خودش باز کنید، برخی مطالب را پررنگ کنید و بر روی برخی دیگر حاشیه یا نوت بنویسید. این نرم‌افزار تمام فایل‌های شما را با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی شما، بر روی سرور خود بارگذاری می‌کند و شما از هر نقطه‌ای به مقالات و مطالب علمی خود دسترسی دارید.

از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار Mendeley امکان جستجو با تعیین دامنه و فیلد جستجو بر روی فایل مقالات و پایان نامه‌ها می‌باشد. علاوه بر مقالات خودتان شما می‌توانید از بانک مقالات سایت Mendeley برای موضوع پژوهش خود استفاده کنید. این نرم‌افزار می‌تواند نسخه‌های تکراری مقالات را شناسایی و آنها را با هم ادغام کند.

همچنین از طریق نرم‌افزار Mendeley شما می‌توانید بر روی مقالات به صورت گروهی و اشتراکی کار کنید، به گونه‌ای که آخرین تغییرات بر روی مقاله را با حفظ نسخ قبلی از سوی افراد گروه مشاهده کنید و مقالاتی که از سوی دیگران به عنوان منابع پژوهش به اشتراک گذاشته می‌شود را دریافت نمایید.

شاید ماحصل نهایی کار زمانی آشکار می‌شود که شما قصد تدوین مقاله را دارید و برای آدرس دهی مقاله کافی است از سربرگ Reference در برنامه MS Word 2007 گزینه Insert Citation را انتخاب نموده تا کادری برای شما باز شود و شما با وارد کردن نام نویسنده یا عنوان مقاله، ایندکس لازم را وارد نمایید. در پایان مقاله، بخش منابع و مآخذ به صورت خودکار و بر اساس استاندارد انتخابی شما نظیر APA , IEEE و … تنظیم خواهد شد.

نرم‌افزار Mendeley قابلیت Import اطلاعات از سایر نرم‌افزارهای منبع‌نویسی نظیر End Note را دارد و به لحاظ امکانات و توانمندی بسیار قوی‌تر و برتر است.

فراموش نکنید که در ابتدا و انتهای کار با این نرم‌افزار حتماً با انتخاب تمام مقالات گزینه‌ی Sync Library را بفشارید تا اطلاعات شما با آخرین نسخه‌ی بارگذاری شده بر روی سایت Mendeley هماهنگ و به روز رسانی گردد.

سایت Mendeley یک گیگابایت فضای رایگان برای ارسال فایل در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای موضوعات مورد علاقه‌ی خود گروه‌های باز راه‌اندازی کنید و عضو علمی بپذیرید و یا با جستجو بر روی گروه‌های علمی موجود در آنها عضو شوید و از مستندات آنها استفاده کنید و با آنها همکاری علمی داشته باشید.

دوستان پژوهشگر! امیدوارم از آشنایی و کار با این نرم‌افزار لذت ببرید.

اما آنچه سایت Mendeley از ارائه‌ی این خدمات برداشت می‌کند، حجم عظیمی از مقالات علمی و پایان‌نامه‌هاست که بر روی سرور این سایت بارگذاری خواهد شد. اگر چه هم اینک این مقالات با کسب اجازه از کاربر به اشتراک گذاشته شده و به رایگان در اختیار سایرین قرار می‌گیرد، اما به نظرم بعد از چند سال Mendeley به یکی از بزرگترین منابع مقالات علمی تبدیل شود و بعداً آنها را رایگان ارائه نکند. پس فعلاً که شرکت به لحاظ منحنی عمر در مرحله‌ی رشد و تکوین قرار دارد، حداقل از دریافت مقالات علمی مرتبط با رشته‌ی خود به صورت رایگان دریغ نکنید!

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0