لایحه برنامه پنج ساله شهرداری تهران(۱۰)

بخش دوم: برنامه راهبردی والزامات حوزه ستادی شهرداری (فصل نهم)

فصل نهم : اقتصاد شهری

ماده ۸۲
چشم­انداز، اهداف، راهبردهای توسعه درحوزه اقتصاد شهری در سال­های اجرای برنامه­ پنجساله، به ­قرار زیر است:
الف) چشم­انداز
۱) تهران؛ کلانشهری با عملکرد­های ملی و جهانی و با اقتصادی مدرن و مرکزیت­ امور فرهنگی – پژوهشی و سیاسی در سطح کشور، و حداقل یکی از سه شهر مهم و برتر منطقه آسیای جنوب­غربی
۲) تهران؛ شهری پایدار و منسجم با ساختاری مناسب برای سکونت، فعالیت و فراغت
۳) تهران؛ شهری روان با رفاه عمومی و زیرساخت­های مناسب، همراه با تعدیل نابرابری­ها و تأمین عادلانه کلیه حقوق شهروندی
۴) تهران شهری دانش پایه، هوشمند و جهانی
ب) اهداف
۱) ارتقاء نقش­های فراملی، ملی و منطقه ای شهر تهران با استفاده مناسب از ظرفیت­ها و سرمایه­های فیزیکی، اجتماعی، انسانی و مالی – اقتصادی شهر
۲) رونق فعالیت و توسعه اقتصادی تهران با حفظ و پالایش پهنه های کنونی فعالیت و بهره برداری مناسب از این فضاها برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و تأمین اشتغال
ج) راهبردهای توسعه
۱) جایگزینی منابع پایدار درآمد برای تأمین هزینه­های اداره شهر با کاهش تدریجی سهم درآمد از ساخت‌وساز مسکونی (رویه فروش تراکم قبلی)، به‌ویژه با رونق اقتصاد شهری در پهنه­های فعالیت و دستیابی به حداکثر تنوع اقتصادی در این پهنه­ها.
۲) جلوگیری از سوداگری و کسب و کار غیرمولد در مسکن و زمین شهری.
۳) پالایش پهنه­های فعالیت کنونی و گسترش عرصه­های فعالیت در محدوده، حریم و مجموعه شهری تهران در چارچوب مقررات و ضوابط ذیربط.
۴) ایجاد مراکز خدماتی – اداری و تجاری با عملکرد جهانی به ویژه در پهنه مرکزی به منظور ایجاد فضای لازم برای حضور شرکت­های فراملی و خدمات مولد جهانی و بازاریابی و تخصیص فضا برای جذب بنگاه­های بین­المللی فعال در جهان و بالاخص کشورهای منطقه، اسلامی، آسیایی و جنوب – جنوب.
۵) تأمین فضای مورد نیاز برای کریدور­های فناوری (پارک­های علمی و فناوری و مراکز خدمات کسب و کار با فناوری و مجتمع­های IT) و استفاده از پهنه­های دارای مزیت برای تشکیل شاخه­های تخصصی از بنگاه­های علمی و پژوهشی.
۶) جایگزینی تدریجی صنایع متوسط و کوچک با فناوری پیشرفته و پاک به جای صنایع بزرگ آلاینده و انبارهای موجود با رعایت قوانین و مقررات موجود.

ماده ۸۳
به منظور ایجاد مراکز خدماتی، اداری و تجاری با عملکرد جهانی به ویژه در پهنه مرکزی و ایجاد فضای لازم برای حضور شرکتهای فراملی و خدمات مولد جهانی و بازاریابی و تخصیص فضا برای جذب بنگاه‌های بین‌المللی فعال در جهان، شهرداری تهران موظف است تا پایان سال دوم برنامه تمهیدات لازم را به منظور ارائه طرحی مشتمل بر مطالعات توجیهی، انجام فراخوان ملی و بین المللی، انجام مطالعات امکان پذیری و اتخاذ سایر زمینه های لازم در جهت تحقق این امر اقدام نماید.

ماده ۸۴
شهرداری تهران در راستای تسهیل دسترسی شهروندان تهرانی به کالاها و اقلام مصرفی با کیفیت و تثبیت قیمت کالاهای عمومی، جلوگیری از توسعه بی رویه واحدهای تجاری در شهر و کاهش و حذف کالاهای غیراستاندارد، موظف است تا پایان سال پنجم برنامه، اقدامات ذیل را به انجام برساند:
۱) مطالعات نیازسنجی، مکانیابی و توسعه و تجهیز مراکز فروشگاهی (میادین میوه و تره بار و فروشگاه شهروند) متناسب با توزیع جمعیت به منظور دسترسی آسان شهروندان به مجموعه ای از کالا و خدمات
۲) حمایت و پشتیبانی از بکارگیری روشهای پیشرفته و مکانیزه در امور فروشگاهی در مراکز عمده عرضه کالا
۳) توسعه خدمات مورد نیاز مشتریان و حمایت از طرح های مربوط به ارتباط پایدار با مشتریان وفادار و اجرای کامل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فروشگاه های بزرگ سطح شهر بویژه پارکینگها و مراکز تفریحی و رفاهی
۴) ارتقاء سطح کیفی کالاها و فرآورده های مورد عرضه در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های شهروند و ایجاد ساز و کار لازم جهت توسعه کنترل بهداشت محصولات و حذف کالاهای غیر استاندارد
۵) توسعه فروش الکترونیکی و بهبود روشهای خرید
۶) بهینه سازی ارائه خدمات در بخشهای مختلف از طریق احداث سردخانه، انبار و صنایع تبدیلی و تکمیلی با مشارکت بخش خصوصی
۷) محاسبه سالیانه ضریب نفوذ بازارها و میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی شهرداری و افزایش شاخص مذکور از ۳۵ درصد (وضع موجود) به ۶۷ درصد در پایان سال پنجم برنامه.
۸) تخصیص بخشی از ظرفیت سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی به محصولات سالم و ارگانیک

ماده ۸۵
در راستای جلوگیری از سوداگری و کسب و کار غیر مولد در مسکن و زمین شهری، شهرداری تهران موظف است نسبت به تهیه طرح ساماندهی دفاتر خرید و فروش مسکن (بنگاه های معاملات ملکی) مشتمل بر اتخاذ تدابیر لازم جهت ممانعت از اغتشاش در بازار مسکن، بررسی و احراز صلاحیت بنگاه داران، تدوین نظام فنی و اجرایی بنگاه های معاملات مسکن و تأمین خدمات حقوقی و مشاوره به طرفین معامله، حداکثر تا پایان سال اول برنامه اقدام و پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران به مرحله اجرا درآورد.

ماده۸۶
شهرداری تهران موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا در طول سالهای برنامه، از فروش عرصه املاک اداری و تجاری و مسکونی و دارایی های خود خودداری نموده و حتی الامکان صرفاً حق بهره برداری را واگذار نماید. دستورالعمل اجرایی این ماده حداکثر ۳ ماه پس از تصویب این لایحه تهیه و همچنین در صورت لزوم لوایح قانونی مورد نیاز را جهت ارائه به مراجع قانونی ذیربط تهیه نماید.

ماده ۸۷
شهرداری تهران موظف است به منظور ساماندهی اقتصاد شهری و نظام مالیه شهری، اقدامات و سیاست‌های زیر در طی سالهای برنامه به انجام برساند.
۱) دریافت مابه­التفاوت کاهش درآمد شهرداری ناشی از اعمال سیاست­ها و اجرای مصوبات هیأت وزیران و یا مجلس شورای اسلامی درخصوص وضع هرگونه معافیت و کاهش عوارض رسمی و قانونی و تخفیف­های تشویقی در ساخت مسکن برای اقشار آسیب­پذیر، نوسازی بافت­های فرسوده شهری، احداث، توسعه و تأمین برخی از ساختمان­های عمومی و خدماتی مورد نیاز شهروندان، از قبیل فضاهای فرهنگی – مذهبی، آموزشی و اوقات فراغت، از دولت .
۲) ایجاد صندوق­های محلی اعتباری مسکن با مشارکت سایر دستگاه­های ذیربط در جهت تأمین مسکن افراد کم درآمد.
۳) بهره­برداری از اراضی، براساس کاربری­ها و ضوابط و مقررات طرح­های مصوب حریم، جامع و تفصیلی شهر و استفاده از اراضی دولتی و ملی با اولویت در تأمین فضاهای خدماتی مورد نیاز شهر، طرح­های دولتی و تأمین مسکن گروه­های کم­درآمد و عوض طرح­های مصوب عمران شهری.
۴) احیاء قوانین مالیات مستغلات و قانون مالیات بر اراضی بایر در اشکال جامع­تر برای جلوگیری از بورس­بازی و بدون استفاده ماندن اراضی شهری و هر گونه مستغلات.
۵) احصاء و احیاء حق مرغوبیت، ارزش افزوده و عایدی حاصل از عملیات توسعه و عمران شهری، در اخذ انواع مالیات­های اجاره­بها، نقل و انتقال و ساخت و ساز و امثال آن.
۶) پیگیری پرداخت سهم شهروندی دولت و هزینه­های پایتخت­نشینی آن به شهرداری، معادل انواع عوارض قانونی شهر و عوارض نوسازی، دریافتی از سایر شهروندان تهرانی.
لوایح قانونی، آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی بندهای فوق ظرف حداکثر یک سال پس از تصویب این مصوبه تنظیم و پس از تصویب مراجع ذیصلاح توسط شهردار تهران ابلاغ می گردد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0