میزان تحقق‏ کاربری‏های عمومی و خدماتی مصوب طرح‏های توسعه‏ شهری

بررسی میزان تحقق‏ کاربری‏های عمومی و خدماتی مصوب طرح‏های توسعه‏ شهری در کلان‏شهرها (تهران، کرج، اصفهان، مشهد) و بررسی علل تعویق در اجرای آنها
شهرسازی
جهاد دانشگاهی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
آقای مهندس مسعود حمزه‏ای

شهرها هر چه بزرگ‏تر باشند، نیاز بیشتری به برنامه‏ریزی و ساماندهی امور شهری دارند و هر چه جمعیت بیشتری را در خود جای دهند خدمات‏رسانی به آنها مشکل‏تر و پیچیده‏تر خواهد شد. مسئولان و متولیان برنامه‏ریزی کشور، برای ساماندهی فضاهای شهری و تسهیل در رسیدگی به امور شهری و خدمات‏رسانی عمومی، طرح‏های شهری متعددی را تعریف و تدوین نموده‏اند که مهم‏ترین آنها عبارتند از: طرح‏های جامع شهری، طرح‏های توسعه و عمران، طرح‏های تفصیلی، طرح‏های‌هادی و طرح‏های ساماندهی می‏باشد و هر کدام متناسب با نوع شهر، تعداد جمعیت و موقعیت آنها کاربرد خاص خود را دارد. علل انتخاب چهار کلان‏شهر در این طرح، اولاً بزرگی و اهمیت آنها و ثانیاً مشکلات متعدد موجود در خدمات‏رسانی عمومی و بعضاً کمبودهای فراوان سطوح مورد نیاز کاربری‏های عمومی شهری در آنها بوده است. ضمن اینکه بر اساس شواهد موجود، از نظر سفارش‏دهنده‏ طرح حاضر، مفروض است که اجرای بسیاری از سطوح پیش‏بینی‏شده در طرح‏های شهرهای فوق‏الذکر، بنا به هر دلیلی، عملی نشده و علی‏رغم توسعه‏ فیزیکی و افزایش جمعیت اجرای بخش‏های زیادی از سطوح محاسبه‏شده عملی نشده است؛ به هرحال کاستی‏های موجود بیان‏گر عدم تحقق آنها به میزان لازم بوده است. مشاور طرح به لحاظ رسیدن به نتیجه‏ عملی و منطقی، علی‏رغم وجود فرضیه‏ مذکور و بدون هیچ‏ گونه پیش‏داوری، در ابتدا به بررسی طرح‏های مختلف شهری برای چهار ‏‏کلان‏شهر مورد نظر پرداخته و با مقایسه نمودن آمار و اطلاعات مربوط به سطوح و سرانه‏های وضع موجود هر کدام از کلان‏شهرها با پیش‏بینی‏ها و محاسبات سطوح و سرانه‏های کاربری‏های عمومی و خدمات شهری افق برنامه‏ها و طرح‏های شهری همان شهرها، میزان کسری یا حتی اضافه بودن سطوح مذکور را محاسبه و به صورت جداول و نمودار ترسیم نمود تا در تحلیل‏های نهایی مورد استفاده واقع شوند. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نظر میزان تحقق یا عدم تحقق آنها تعیین و دلایل توفیق یا عدم توفیق در اجرای هر کدام از کاربری‏ها بررسی و تدوین گردید. در پایان نیز با نتیجه‏گیری لازم از اطلاعات، راهکارها و معیارهایی جهت افزایش امکان توفیق طرح‏های شهری در اجرای برنامه‏ها و رسیدن به سطوح مورد نظر پیشنهاد شده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0