بررسی تاثیرات مصوبات موردی در دهه‏۸۰-۱۳۷۰ کمیسیون‏های ماده‏ ۵

بررسی تاثیرات مصوبات موردی در دهه‏۸۰-۱۳۷۰ کمیسیون‏های ماده‏ ۵ در زمینه‏ افزایش تراکم ساختمان در کلان‏شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان
شهرسازی
جهاد دانشگاهی دانشکده‏ هنرهای زیبای دانشگاه تهران
آقای مهندس حسین معزی مقدم

یکی از مهم‏ترین نتایجی که در این مطالعه به‏ دست آمد این بود که رابطه و تاثیر فروش مازاد ‏تراکم و سایر شاخص‏های شهری، یک‏طرفه (و صرفاً از طرف فروش تراکم) نبوده بلکه تاثیرات و رابطه متقابل و دو‏طرفه داشته‏اند. به عبارت بهتر ابتدا می‏بایست زمینه و تقاضا برای فروش مازاد تراکم وجود می‏داشت تا بتوان تراکم مازاد را به فروش رساند و سپس تاثیراتی که این پدیده بر شاخص‏های شهری داشت ملاحظه می‏گردید. بنابراین از همان ابتدا نمی‏شد که فرضی را بر سنجش تاثیرات سوء فروش مازاد تراکم بر سایر شاخص‏ها بنا نهاد و به نظر می‏رسد که انجام این حجم از مطالعات در چهارچوب این طرح پژوهشی نمی‏بایست صورت می‏گرفت، زیرا هر کدام از پارامترهای مطرح‏شده، خود به تنهایی ارزش انجام تحقیقات گسترده‏تری دارند. با توجه به موضوع فوق‏الذکر، وقتی در اولین مراحل انجام پروژه، نتایج به‏‏دست‏آمده در خصوص تاثیرات کمیسیون‏های ماده‏ ۵ به کارفرما اعلام گردید، به ‏نظر می‏رسید که از سوی کارفرما کار تمام شده و پاسخ لازم را دریافت کرده است. اما صرفاً به‏ خاطر وجود شرح خدمات قرارداد، مجری موظف به انجام سایر مراحل پروژه بود. با توجه به حجم زیاد مطالب و همچنین تنوع آنها، از مسائل کالبدی و شهری گرفته تا مسائل کالبدی و شهری گرفته تا مسائل اقتصادی و جمعیتی، نیاز به استفاده گسترده از آمار و اطلاعات لازم می‏باشد. در بعضی از آمارها نظیر آمارهای مربوط به میزان تراکم به فروش رفته، میانگین قیمت فروش هر متر مربع تراکم در مناطق و در کل شهر، میزان درآمد شهرداری از فروش تراکم مازاد و امثالهم، دامنه تفاوت آمارها به قدری زیاد بود که امکان هر گونه تحلیل و نتیجه‏گیری صحیح و منطقی را سلب می‏نمود. سوای نتایج به دست آمده در خصوص موضوع پروژه، یک نتیجه بسیار جالب نیز بدست آمد و آن هم این است که وقتی آمارها و اطلاعات غلط باشد، تحلیل‏ها و نتیجه‏گیری‏ها نیز غلط خواهد بود. معمولاً تصمیمات مهم براساس نتایج طرح‏های مطالعاتی گرفته می‏شود پس تصمیم‏گیری‏ها و سیاستگذاری‏‏های ناشی از نتایج نامطلوب نیز نادرست خواهد بود و نتیجه نهایی آن عدم توسعه‏یافتگی می‏باشد. سپس لازم و ضروری است که تمامی تلاش مسئولان برانجام و گردآوری آمار و اطلاعات صحیح، دقیق، کامل و به‏روز متمرکز گردد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0