گروه عملیاتی پاسخ سریع بزرگراه (CHART)

مقدمه

برنامه CHART در قسمت ورودی ایالت مریلند آمریکا و در منطقه ITS اجرا می شود. این برنامه در اواسط دهه ۸۰ و با عنوان “دسترسی به ساحل” آغاز شد و هدف عمده آن پیشبرد حمل و نقل و مسافرت به ساحل شرقی مریلند و بالعکس بود. این برنامه به چنان موفقیتی دست یافت که هم اکنون به برنامه ای چند منظوره تبدیل شده است. فعالیتهای آن تا آنجا گسترش یافته است که نه تنها پاسخگوی نیاز راهروی ارتباطی “بالتیمور-واشینگتن” می باشد، بلکه سرتاسر ایالت را تحت پوشش خود قرار می دهد.

مجریان این برنامه از اعضاء عملیاتی و فنی ارگانهای زیر تشکیل شده اند:
سازمان بزرگراههای ایالت مریلند، مقامات حمل و نقل مریلند، پلیس ایالتی مریلند، سازمان بزرگراههای فدرال، دانشگاه مریلند، مرکز فن آوری حمل و نقل پیشرفته…و دولتهای محلی مختلف . ریاست این گروه را نیز سر مهندس SHA بر عهده دارد.

سیستم فراگیر کنترل پیشرفته ترافیک بوسیله یک مرکز نوبنیاد بسیار مدرن بنام مرکز عملیات ایالتی (SOC) اداره می شود.SOC کانون سیستم CHART می باشد که ۲۴ ساعته و هفت روز هفته بکمک مراکز عملیات ترافیک ماهواره ای (TOC) در سراسر ایالت انجام وظیفه می کند.

زیر مجموعه های CHART
برنامه CHART از چندین سیستم فرعی تشکیل شده است که این زیرسیستمها شامل: نظارت بر ترافیک، اطلاعات مسافرتی، کنترل حوادث و کنترل ترافیک می باشند. بمنظور حمایت از نظارت و کنترل فعالیتهای SOC و TOC، گروه کثیری از اجزاء و ابزارهای ویژه به خدمت گرفته شده اند. از جمله این ابزار ها می توان از یک زیر ساخت ارتباطی، سیستم تلویزیون مدار بسته (CCTV) جهت نظارت و کنترل ترافیک و همکنشگرهای پیچیده در سیستمهای ردیابی فعلی و جدید نام برد. برای خدمات رسانی به صاحبان وسایل نقلیه موتوری، SHA در حال گسترش مجموعه وسیع علائم پیام متغییر (VMS)، فرستنده های رادیویی مشاور سفر (TAR) و سیستم تلفنی مشاوره بزرگراه خود می باشد.
ضمنا، یک همکنشگر رسانه ای نیز به سیستم SOC اضافه خواهد شد تا اجازه دسترسی بیشتر به ویدیوی لحظه ای ترافیک را به این رسانه بدهد. سیستم کنترل حوادث این مرکز در آینده، از طریق یکپارچه کردن تمام ارتباطات رادیویی، ارتباطات دولت محلی و سیستم علائم ترافیکی به درجه بالاتری از کیفیت خواهد رسید.

SOC – مرکز عملیات ایالتی
SOC که یک اداره مرکزی اطلاعات واقع در هانوور نزدیک فرودگاه BWI می باشد؛ کانون سیستم CHART است و از طریق TOC های ماهواره ای فعلی که در کنار کالج پارک، بالتیمور، راک ویل و آناپولیس قرار دارد؛ تغذیه می شود. این کانون به یاری ماهواره، پوششی ایجاد می کند که کل ایالت را در بر می گیرد و اطلاعات را بر اساس نیاز جغرافیایی و تخصص توزیع می نماید؛ و امکان اعمال مدیریت بر این اطلاعات را از نقاط گوناگون فراهم می سازد. ساختمان این مرکز که ۱۷۰۰۰ فوت مربع فضا را اشغال کرده و دو طبقه دارد؛ دارای ۶ سیستم پروژکتور با صفحات نمایش بزرگ بر روی یک دیوار ۴۰ فوتی دوطبقه می باشد. این سیستم از پنج پروژکتور ۶ در ۸اینچ، یک دیوار ویدیو پروژکتور ۹ در ۱۲ اینچ و دوازده مانیتور رنگی NTSC به اندازه ۲۰ اینچ تشکیل شده است.

ائتلاف گذرگاه I-95
ایالت مریلند یکی از اعضاء ائتلاف گذرگاه I-95 است که از ۲۶ سازمان و نمایندگی مسوول حمل ونقل در بخش شمال شرقی گذرگاه ویرجینیا-مین شکل گرفته است. این ائتلاف در سال ۱۹۹۳ پایه گذاری شد و هدف آن کار گروهی در جهت پیشبرد حمل و نقل، ایمنی، کیفیت محیط زیست و کارایی سفرهای بین منطقه ای در شمال شرق، از طریق ارتباطات لحظه ای و مدیریت عملیاتی سیستم آمد و شد تعیین گردید. در این راستا، ائتلاف مذکور راههایی را جستجو خواهد کرد که برای یک سیستم ITS، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و چند جانبه باشند. برای نیل به چنین هدفی، تا قبل از سال ۲۰۰۰ این ائتلاف دسته ای از سیستمهای اطلاعات سفر و کنترل ترافیک یکپارچه را در مسیر گذرگاه I-95 کار گذاشته بود. بسیاری از طرحها، تاکنون بوسیله نمایندگی های مختلف به اجرا درآمده اند که در هنگام یکپارچه شدن آنها، نیل به این هدف محقق خواهد گشت. CHART الگویی برای طرحهایی از این دست خواهد بود و حلقه اصلی ائتلاف را در ایالت مریلند بوجود خواهد آورد. در اینصورت، CHART وظیفه هماهنگ کردن پاسخگویی به نیازهای ایالتی و منطقه ای مسافران و نمایندگی های ائتلاف I-95 را بر عهده خواهد گرفت. هماهنگی بخشهای کنترل حوادث و انتشار پیامهای TAR و VMS، در کنار مبادله اطلاعات با دیگر نمایندگیها برای یافتن محل وقوع حادثه در گذرگاه؛ یکی از اجزاء جداناشدنی CHART می باشد.

نظارت بر ترافیک
حسگرهای از راه دور، گزارش دهندگان ترافیک تجاری، واحدهای عملیاتی و مسافران، همه و همه، نیاز فوری به آگاهی از جریان ترافیک دارند. ابزارهای نظارت بر ترافیک شامل موارد زیر است:
— ردیابهای سرعت عبور و مرور که در ۱۵۵ مایل از خطوط مرکزی بزرگراههای شلوغ نصب شده اند. این ردیابها سرعت متوسط جریان آمدوشد را درقسمتی از جاده ارزیابی نموده و سپس از این اطلاعات برای ردیابی اولیه راهبندانها و حوادث استفاده می کنند.
— دستگاههای جدید شمارشگر رفت وآمد که به دستگاههای قدیمی اضافه شده تا از طریق آنها اطلاعات مربوط به سرعت فراهم آید.
— تصاویر ویدیویی بوسیله دوربینهای مدار بسته ای فراهم می آید که اطلاعات تصویری را از راهبندانها، تصادفات و شرایط جاده ای در آب و هوای نامساعد بصورت ۲۴ ساعته به مرکز ارسال می کنند.
— سیستم مخابراتی سلولی A#77 که بوسیله آن خودروسواران می توانند وجود خودروهای معیوب و یا وقوع حوادث را اطلاع دهند. این خدمات که از طریق کنترل ترافیک MSP و MdTA و خدمات پلیس ارائه می شود؛ هر ساله بیش از ۱۰۰۰۰ تماس را دریافت می کند.
— گزارشهای واحدهای عملیاتی شامل پلیس محلی و ایالتی، و واحدهای SHA در کنار اطلاعات دیده بانهای رادیویی عبور و مرور که هم از طریق واحدهای هوایی و هم از راه زمین عملیات خود را به انجام می رسانند.
— حسگرهای هواشناسی نصب شده در کنار جاده ها که در مکانهای مختلف ایالت پراکنده اند. این حسگرها در مکانهایی نصب شده اند که اولین محل یخبندان در فصل زمستان می باشند. وظیفه این حسگرها تهیه اطلاعات از درجه حرارت، رطوبت و مواد شیمیایی سطح جاده در طول زمستان است.

مرکز اطلاعات مسافرین
CHART وظیفه اطلاع رسانی لحظه ای را در رابطه با شرایط جاده های اصلی بر عهده دارد. اطلاعات سفر مشتمل بر راهبندانهای اتفاقی و یا برنامه ریزی شده همچون: تصادفات، ریخته شدن مواد شیمیایی بر روی جاده، برف، یخبندان، طوفان، رویدادهای ویژه، ترافیک سنگین در اوج تعطیلات، و تعمیر جاده می باشد. CHART از طرق ویژه ای اطلاعات مورد نیاز مسافرین را به اطلاع آنان می رساند؛ از جمله:
— VMS یا همان تابلوهای پیام قابل برنامه ریزی (ثابت و متحرک)، که قابلیت نمایش لحظه به لحظه اطلاعات عبور و مرور به رانندگان را دارد.
— ایستگاه رادیوی راهنمای بزرگراه (HAR) که یک ایستگاه رادیویی کم قدرت است و کار آن ارائه اطلاعات در مورد شرایط عبور و مرور و وقایع ویژه است.
— خبرگزاری رادیو-تلویزیونی بازرگانی که کار آن تهیه و ارائه اطلاعات دقیق و بموقع به ایستگاههای خبرپراکنی بازرگانی است و از طریق آن، CHART می تواند به دامنه وسیعی از بینندگان و شنوندگان دسترسی پیدا کند.
— تلفن مشاور سفر (TAT) که در حال حاضر خدمات خود برای مسافرین تابستانی که در گذرگاه ساحلی تردد می کنند؛ ارائه می دهد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0