IT و حمل و نقل

دیروز رفتم رم ماشینمو زیاد کردم، راستی سی پی یو ماشین تو چیه؟ میشه امروز با ماشینت بیای دنبالم؟ نه، گرفتارم، دارم ویندوز ماشینمو عوض می کنم!…
اینها بخشی از مکالمات روزمره مردم در سالهای بعد است چرا که با گسترش و نفوذ رایانه به زندگی مردم ، وسایل نقلیه نیز از این نفوذ بی نصیب نمانده اند. اکنون رایانه بخشی از سیستم الکترونیک برخی از خودروهای جدید است.
نیما مختارزاده قائم مقام مدیر عامل شرکت آواژنگ سیستم، در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و خدمات شهری، ماشین آلات عمرانی و راه سازی و صنایع وابسته در رابطه با تاثیرات صنعتIT بر حمل و نقل گفت: با توجه به هوشمند سازی خودروها در سراسر جهان نیاز روز افزونی در همگام شدن با این روند احساس می شود، یکی از اصلی ترین دستگاه ها برای هوشمند سازی خودروها CAR PC یا همان رایانه اتومبیل است.
وی خصوصیات و شرایط طراحی چنین دستگاهی را بر اساس استانداردهای صنعت خودرو بسیار مهم خواند و در خصوص بکارگیری اجزاء و قطعات غیر استاندارد در خصوص این وسیله در خودرو هشدار داد.
وی در رابطه با این دستگاه توضیح داد: به تجهیزات رایانه ای که مطابق شرایط خاص خودرو طراحی و ساخته شده باشند و قادر به انجام پردازش های متداول بوده و به راننده و سرنشینان وسیله نقلیه در ایجاد امنیت و آسایش و ناوبری وسیله نقلیه کمک نماید CarPC گفته می شود. این سیستم از یک پردازنده مرکزی ، یک پنل مانیتور ، درایو DVD و سنسور GPS تشکیل شده است که هرکدام از تجهیزات درجای مخصوص و مطمئن قرار می گیرد.
او ادامه داد: در جهت تعامل با خودرو سازهای ایرانی مجموعه آواژنگ سیستم محصولی را تحت عنوان RahAVA CarPC تولید کرده تا بتواند گامی ملی در جهت برآورده ساختن نیازهای ناوگان حمل و نقل کشور بردارد.
قائم مقام مدیر عامل آواژنگ سیستم موارد استفاده CarPC را چنین تشریح کرد : موقعیت یابی و مسیریابی با استفاده از فناوری GPS ، ثبت اطلاعات مسیر و کنترل از راه دور خودرو و اعلام خودرو به مرکز ، سیستم های چندرسانه ای جهت پخش انواع فرمت های رایج صوتی و تصویری (Multimedia Entertainment)، انواع نرم افزارهای اداری کاربردی و آرشیو اطلاعات ، سیستم عیب یابی خودکار خودرو و گزارش موارد احتمالی به مرکز ، سیستم کارکیت برای تلفن همراه با استفاده از تکنولوژی Bluetooth ، ضبط تصاویر دوربینهای نصب شده در داخل و خارج وسیله نقلیه و امکان ارسال مستقیم آنها به مرکز ، امکان ارتباط با اینترنت از طریق شبکه های بیسیم و GPRS و دزدگیر با قابلیت کنترل از طریق اینترنت و سیستم تضمین امنیت خودرو (Immobilizer).
او همچنین افزود : البته امکان نصب هرگونه نرم افزار سازگار با سیستم عامل دستگاه فوق بنا به نیاز کاربر وجود دارد ولی در سیستم های فوق کلیه امکانات برای استفاده راحت و بهینه از سیستم CarPC در نظر گرفته شده است .
مختارزاده ادامه داد: سیستم هایCarPC جهت نصب در خودروهای شخصی، عملیاتی، تجهیزات نظامی، تجهیزات دریایی و هوایی و توریستی طراحی شده است. در نوع استاندارد CarPC که برای خودروهای شخصی طراحی شده سعی گردیده شده تا بر اساس نوع خودرو طراحی مجزایی صورت گرفته شود تا مانیتور و DVD حتی المقدور در داخل پانل طراحی شود و قابل سرقت نباشد ولی در بقیه موارد سیستم رایانه براساس سفارش مشتری طراحی و در جای مخصوص و قابل دسترس تعبیه می شود.
وی با اشاره به نقاط ضعف ناوگان حمل و نقل گفت: با توجه به گسترش شهرها و افزایش حجم ترافیک استفاده از سیستم GPS الزامی است و در حال حاضر نیز استفاده از این تکنولوژی بصورت نامحسوس در کشور دیده می شود ولی خودروسازهای معتبر دنیا از این تکنولوژی بعنوان یک استاندارد در خودروهای تولیدی خود استفاده می کنند.
براساس این گزارش، بکارگیری اصولی و منطقی CarPC مسلما رانندگی را بسیار مفرح می سازد و می تواند در شهرهای بزرگ نظیر تهران با استفاده از اعلام مسیر بهینه نقش بسزائی در کاهش مصرف بنزین ،‌آلودگی هوا و اتلاف وقت شهرنشینان داشته باشد.
نسخه های محدود شده تری از این وسیله به نام AVL امکان ردیابی مسیر های طی شده توسط وسلیه نقلیه و ارائه گزارش های مدیریتی بر عملکرد ناوگان حمل و نقل نظیر نظارت بر مسیر و مسافت طی شده ، تخطی از سرعت مجاز ، ورود یا خروج از محدوده های تعیین شده ، زمان و مکان توقف خودرو ، نظارت بر مصرف سوخت ،‌ ثبت اطلاعات مسیر حرکت و پارامترهای خودرو نظیر دمای موتور، ‌دمای اتاق یا یخچال وسیله نقلیه، باز و بسته شدن هریک از درب های خودرو یا کانتینر آن در طول مسیر حرکت یا زمان توقف و غیره را دارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0