سیستم خودکار موقعیت یاب

Automatic vehicle Location

این فناوری، که به سیستم خودکار موقعیت یاب (Automatic vehicle Location) مشهور است، قادر به مکانیابی وسائط نقلیه گوناگونی همچون هواپیما، قطار، کشتی، کامیون وحتی وسائط نقلیه شخصی می باشد. این سیستم با یاری گرفتن از فناوری نوین GPS یا Global Positioning System قادر است که در صورت نصب بودن تجهیزات لازم در وسیله نقلیه مورد نظر، آن را توسط ماهواره های مرتبط در هر نقطه از جهان مورد ردیابی و جستجو قرار دهد و محل دقیق آن را بصورت آنی Real Time مشخص نماید. ضمن اینکه قادر است راننده وسیله نقلیه را نیز در مسیر یابی مناسب در مواقع ضروری یاری دهد. AVL یکی از کاربردهای سیستم های هوشمند حمل و نقل یا ITS است که با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد که به بطور خلاصه تعدادی از آنها بیان می گردد :

۱- کاربرد در نیروی پلیس
پلیس با استفاده از این ابزار ، توانائی ردیابی و جستجوی خودروهای مهم و یا گشتی خود را خواهد داشت ، .لذا با توجه به دسترسی آنی به محل استقرار خودروهای یاد شده ، برنامه ریزی جهت دسترسی به اهداف پلیسی در مواقع اضطراری بسیار مطلوب و سریع به انجام خواهد رسید.

۲- سرویس های اورژانسی و پزشکی
آمبولانسها، اتومبیل های بیمارستانی و آتش نشانی از جمله وسائط نقلیه ای هستند که استفاده از AVL در آنها امری اجتناب ناپذیر است. کاهش زمان دسترسی به موقعیت های مختلف شهری در مواقع اضطراری بر اساس شناخت آنی از موقعیت اتومبیل های امدادی و تعیین مسیر مطلوب و به دور از تاخیرهای ناخواسته میتواند در نجات جان انسانها وکاهش خسارات و تلفات بسیار موثر باشد که این هدف نیز توسط گیرنده و فرستنده های GPS نصب شده بر روی خودروها محقق خواهد شد.

۳- ناوگان تجاری
با توجه به اینکه حمل و نقل در امر تجارت و بازرگانی بعنوان یکی از شاخص های اصلی و مورد توجه مطرح میباشد ، کنترل و ردیابی خودروهای حمل و بار و یا هرگونه وسیله نقلیه مرتبط با آن همچون قطار ، کشتی ، هواپیما و یا کامیونهای ترانزیت برای تجار و ارگانهای مربوطه جهت حفظ امنیت در تبادلات بسیار حیاتی میباشد. لذا بهره جستن از AVL میتواند در این راستا نیز بسیار سودمند و کارا باشد. در حقیقت، امروزه ناوبری مطلوب و سریع وسائط نقلیه تجاری بدون استفاده از AVL بسیار دشوار و در عین حال کاملا غیر علمی است.

۴- موارد خاص
در بسیاری از کشورها و شهرهای دنیا، موارد خاصی از کاربری سیستم AVL دیده می شود.
کنترل و ردیابی و مسیردهی خودروهای اسکورت شخصیت ها، خودروهای حمل جواهرات، وسائل نقلیه عمومی، تاکسی سرویس ها و حتی استفاده همگانی و یا حقیقی از آن برای عامه جهت مسیر یابی از دیگر کاربردهای این سیستم میباشند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0