آشنایی با شرکت کنترل ترافیک تهران

شرکت کنترل ترافیک تهران یکی از زیر مجموعه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است که خدماتی را در زمینه سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند ارائه می‌دهد.

این شرکت از سال ۱۳۶۹ در قالب پروژه تأسیس شد و در سال ۱۳۷۱ به صورت شرکت سهامی خاص که تمامی سهام آن متعلق به شهرداری تهران است، آغاز به کار کرد.

آنچه در شرکت کنترل ترافیک تهران انجام می‌شود با محوریت مدیریت به هنگام ترافیک، استفاده از تکنولوژی روز مخابرات و الکترونیک، کنترل پیشرفته ترافیک با هدف استفاده بهینه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناوگان حمل‌و‌نقل متمرکز  شده است.

نمونه فعالیت‌های این شرکت را می‌توان در بسیاری از نقاط شهر دید. چراغ‌های راهنمایی شهر، کنترل هوشمند تقاطع‌ها و سیستم نظارت بر ترافیک معابر نمونه‌هایی از این فعالیت است.

اینکه بزرگراه صدر ترافیک سنگینی دارد یا در اتوبان نواب تصادفی رخ داده است را کسی نمی‌تواند از رادیو بشنود، مگر اینکه از دوربین‌های این شرکت استفاده کند.

این پارکومترهای هوشمند (pay & display) هم که نقل محافل شده‌اند،‌ زیرمجموعه این شرکت هستند. حتما با نام تونل رسالت هم آشنایید. هوشمندسازی این تونل هم یکی از پروژه‌های این شرکت بود.

ضمن اینکه شرکت کنترل ترافیک تهران بازوی اجرایی شهرداری تهران در توسعه شبکه فیبر نوری سطح شهر تهران است. در حال حاضر طول شبکه فیبرنوری سطح شهر تهران در حدود ۲۲۰ کیلومتر است و قرار است طبق برنامه تا پایان سال ۸۶ از مرز ۳۵۰ کیلومتر بگذرد.

این بستر ارتباطی علاوه بر قابلیت استفاده برای برقراری ارتباط پرسرعت میان ساختمان‌ها و نهادهای مختلف شهرداری، می‌تواند به عنوان بستر ارتباطی قوی و پرسرعت برای سیستم‌های هوشمند حمل و نقل (ITS) و نیز سیستم‌های نظارت تصویری معابر سطح شهر تهران عمل کند.

سالن نظارت تلویزیونی

این سالن با هدف نظارت بر ترافیک بزرگراه‌ها، مبادی ورودی شهر، شریان‌های اصلی و میادین و تقاطع‌های حساس شهر با امکان کنترل ۳۰۰ دوربین تلویزیونی طراحی شده است.

دوربین‌های مستقر در میدان‌ها، تقاطع‌ها و معابر و بزرگراه‌های مهم تهران، تصاویر تلویزیونی را به مرکز کنترل ترافیک تهران منتقل می‌کنند و مسئولان سالن نظارت با مشاهده مشکلات و نارسایی معابر، آن را به مسئولین ذیربط منتقل می‌کنند و از این راه به بهبود ترافیک و رفع مشکلات شهری کمک می‌کنند.

عمده‌ترین منابع دریافت پیام سالن نظارت عبارتند از: دوربین‌های فعال، پیام‌های بی‌سیم عوامل، مسئولان و گشت‌های بازرسی شرکت واحد اتوبوسرانی، پیام‌های تلفنی مرکز پیام راهنمایی و رانندگی، پیام‌های تلفنی و بی‌سیم مناطق بیست‌گانه شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و گشت‌های کنترل بزرگراه‌ها، پیام‌های گشت‌های بازرسی نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تماس‌های تلفنی شهروندان، پیام‌های ارسالی توسط عوامل و مسئولین شرکت کنترل ترافیک تهران.

تاکنون ۲۰۰ دوربین نظارت تصویری در شبکه معابر شهری نصب و راه‌اندازی شده و طبق برنامه قرار است این تعداد به مرز ۳۰۰ دوربین در پایان سال ۱۳۸۶ برسد.

دیگر خدمات

استفاده از چراغ‌های راهنمایی هوشمند در سطح شهر سبب می‌شود دیگر لازم نباشد ماموران راهنمایی و رانندگی سر چهارراه‌ها بایستند تا چراغ‌ها را با توجه به ترافیک تغییر دهند.

اگر چراغ‌ها هوشمند شوند، از دور می‌توان زمان آنها را تنظیم کرد و تغییر داد. به همین دلیل تاکنون ۳۳۰ چراغ از ۲۲۰۰ چراغ سطح شهر تهران هوشمند شده‌اند و تا پایان سال ۸۶ این تعداد به ۴۶۵ تقاطع می‌رسد.

نصب و راه‌اندازی تابلوهای متغیر خبری کهبه صورت لحظه‌ای سرعت مجاز را اعلام می‌کنند و تابلوهای کنترل باند در سطح معابر از دیگر اقدامات شرکت کنترل ترافیک است.

طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های هوشمند خط اتوبوسرانی سریع (BRT) که شامل طراحی و اجرای سامانه اطلاع‌رسانی ویژه مسافران در داخل اتوبوس و داخل ایستگاه با استفاده از GPS، استقرارسامانه مدیریت جامع ناوگان، تجهیز تقاط‌های مسیر BRT به چراغ‌های هوشمند برای تخصیص اولویت حرکت به ناوگان حمل ونقل عمومی، استقرار ۱۷ دوربین نظارت تصویری در طول خط و اتصال آنها به مرکز مدیریت و کنترل محلی خط BRT  با استفاده از شبکه فیبرنوری، استقرار سامانه نرم‌افزاری ثبت وقایع و ارائه راهکارهای مؤثر در زمینه سیستم پرداخت الکترونیک و است نیز در این شرکت در حال انجام است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0