برنامه فرهنگ سازی ترافیک Street Smarts

ایالت کالیفرنیا ی آمریکا، شهر سن جوز

مشکل:

در سال های ۱۹۹۹و ۲۰۰۰ پنجاه درصد از مرگ و میر ناشی از تصادفات وسایل نقلیه در استان سانتا کلارا در ایالت کالیفرنیا ی آمریکا ، مربوط به افراد زیر ۱۹ سال بوده است.

با توجه به اینکه ریشه ی این تصادفات از رفتار های غیر ایمن رانندگان، دوچرخه سواران و افراد پیاده ، نشات میگرفت، اداره ی حمل و نقل شهر سن جوز در نوامبر سال ۲۰۰۲ یک برنامه ی آموزشی جامع را بنیان گذاری کرد. این برنامه ، برنامه ایست جهت تغییر رفتار شهروندان که نسبت به وجود سرعت گیر ها، افسران پلیس، و یا سایر تمهیدات اجرایی و مهندسی بی توجه بودند.

 

راه حل:

این برنامه ، تلاشی است جهت به وجود آوردن تغییرات اساسی در فرهنگ ترافیک. این برنامه برای افراد عادی در نظر گرفته شده و رسانه های گروهی نیز در این زمینه نقش زیادی دارند. برنامه به صورت چند زبانه تهیه شده که شامل انگلیسی، اسپانیایی و ویتنامی است.

با توجه به آمار تصادفات و عوامل ایجاد آنها، پنج رفتار مهم ترافیکی مشخص شد که عبارت اند از: گذشتن از چراغ قرمز، توجه نکردن به تابلوی توقف ممنوع ، سرعت بالا، تخلفات در محدوده هایی که مدارس قرار دارند،و ایمنی خطوط عابر پیاده.

افرادی که بیشتر مورد هدف این آموزش ها هستند عبارتند از: همه ی رانندگان، عابرین پیاده، و دوچرخه سواران، البته رانندگان مرد ۱۸ تا ۲۵ سال بیشتر مورد توجه هستند.

 

کمیته ی ایمنی ترافیک مدارس با همکاری تعدادی از سازمان ها مانند انجمن اتوموبیل رانی آمریکا (AAA ) ، فعالیت هایی را برای ایمنی دانش آموزان مدارس انجام داده است. در اولین روز از شروع سال تحصیلی، اداره ی پلیس برنامه هایی را در مناطقی که مدارس وجود دارند شروع کرد. بالغ بر ۱۲۰,۰۰۰ اعلامیه ی ایمنی ترافیک در سه زبان به همه ی دانش آموزان شهر سن جوز داده شد و والدین آنها از تمهیدات اجرایی جدید آگاه شدند. ۵۰۰۰ پوستر ایمنی عابرین پیاده برای کلاس ها تهیه شد و ۱۸۲ تابلو با شعار های ایمنی بین همه ی مدارس ابتدایی و راهنمایی توزیع شد. به علاوه ۸ کلاس تدریس تمرین های ایمنی عابرین پیاده در مدارس تشکیل شد و سمینار های آموزشی برای والدین هم برگزار میشود.

رسانه های گروهی نیز در این برنامه همکاری و فعالیت دارند، یکی از این برنامه ها پیام رسانی از طریق رادیو در ساعت های اوج ترافیک میباشد. برنامه ی دیگر چاپ مقالات در همین زمینه در نشریات و مجلات است.

 

نتیجه

تمهیدات اجرایی این برنامه بر اساس پنج رفتار ترافیکی پایه ریزی شده است. اطلاعات ابتدایی در مورد این پنج رفتار ترافیکی بر اساس مشاهدات و مطالعات وسیع و دقیق در طول سه سال انجام شده است.

این برنامه به عنوان یک برنامه بلند مدت در حال اجرا و توسعه است.

 

منبع:

Pedestrian and Bicycle Information Center

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0