پلیس پارکینگ در دنیا

پلیس پارکینگ همه جای دنیا پیدا می شود
آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که به‌دلیل پیدا نکردن یک جای پارک مدت‌ها در خیابان با خودرو بچرخید و در انتظار بمانید؟

شاید هم در ادامه قید پارک کردن را زده باشید و از محل موردنظر بروید. این داستان در بسیاری از نقاط دنیا به‌چشم می‌خورد و رانندگان گاهی‌اوقات مجبور می‌شوند دقایق زیادی را برای یافتن محل پارک در خیابان‌ها و کوچه‌ها به جست‌وجو بپردازند که خود البته یکی از دلایل افزایش بار ترافیک خواهد بود.

پلیس پارکینگ؛ عبارتی که شاید خواندن یا شنیدنش کمی تعجب‌برانگیز باشد، اما وجود دارد. از آن‌جا که معضلی به نام جای پارک در بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا وجود دارد، پس بسیار طبیعی به‌نظر می‌رسد که چیزی با نام پلیس پارکینگ هم وجود خارجی داشته باشد! رانندگان باید به این مهم توجه داشته باشند که پارک و توقف در محل‌های غیرمجاز می‌تواند بر ترافیک منطقه تاثیر منفی داشته باشد و گاه امکان به‌وقوع پیوستن یک سانحه نیز وجود دارد.

چه بسیار رانندگانی که بی‌توجه به شرایط پارک، اقدام به توقف کامل در منطقه‌ «پارک‌ممنوع» می‌کنند و برای خود و دیگران دردسر درست می‌کنند. برای برخورد با متخلفان و هم‌چنین راهنمایی برای پارک کردن در محل‌های مجاز در بسیاری از کشورها پلیس‌های ویژه‌ای ایجاد شده‌ است. این پلیس‌ها به‌کمک ابزارهای گوناگون ازجمله خودپردازهای‌پارک می‌توانند به روان‌تر کردن ترافیک کمک شایانی کنند.

معضلی به نام جای پارک

فکر نکنید که تنها در شهر خودمان جای پارک پیدا نمی‌شود و برای یافتن محلی که بتوانیم وسیله نقلیه‌مان را پارک کنیم به دردسر می‌افتیم؛ چراکه این هم در زمره معضلات جهانی است. در استانبول پلیس خودروهای متخلف را با جرثقیل به پارکینگ راهنمایی منتقل می‌کند. آن‌جا هم این داستان‌ها برای خود بساطی است. در لندن خیلی‌ها به‌خصوص در مرکز شهر قید جای پارک را می‌زنند و اصلاً می‌روند دنبال کار خودشان!

در آمریکا هم مشکلاتی از این‌ دست وجود دارد. حتی با ساخت پارکینگ‌های مدرن و بزرگ در نقاط مختلف شهرهای بزرگ این مشکل هم‌چنان وجود دارد. آمارها نشان می‌دهند شهرداری‌ها و پلیس پول خوبی را بابت جریمه پارک در مکان‌های ممنوع دریافت می‌کنند.

مبلغی که اگر درست هزینه شود، می‌تواند بسیاری از معضلات مربوطه را مرتفع کند. در برخی کشورها به‌خاطر جای پارک حتی قتل هم رخ‌ داده است. چندی پیش در هند ۲فرد متمول در جلوی هتلی مجلل بر اثر درگیری با چند جوان به‌خاطر یک جای پارک جان خود را از دست دادند. اگر در اخبار حوادث جست‌وجویی کنید، از این دست قتل‌ها زیاد پیدا می‌کنید.

خودپرداز پارک

در کنار مسایل مختلف ترافیکی درآمدزایی برای شهر می‌تواند ایده مناسبی برای نصب پارکومتر باشد. بد نیست بدانید که نخستین خودپردازهای پارک در جهان در منطقه تجاری شهر اوکلاهما در آمریکا نصب شد و پس از آن در لندن مورد استفاده قرار گرفت. مخترع این وسیله یک آمریکایی به ‌نام کارل‌مگی است.

خودپردازهای پارک به رانندگان اجازه می‌دهند تا در محل‌های مشخص و بدون نگرانی خودرو خود را پارک کنند و با پرداخت هزینه‌ای نه‌چندان زیاد از یکی از محل‌های پارک خودرو در کنار خیابان استفاده کنند.

بدین‌ترتیب نظم و نظام خاصی در کنار خیابان‌ها برای پارک خودروها ایجاد می‌شود. خودپرداز‌های پارک قدیمی سکه‌ای یا ژتونی بودند، اما امروزه با رونق گرفتن کارت‌های اعتباری، وضعیت به‌صورت کاملاً الکترونیکی درآمده و تقریباً دیگر از سکه خبری نیست. باید این نکته مهم را نیز به مزایای خودپرداز پارک اضافه کرد که این وسیله امکان پارک دایم اتومبیل را سلب و به نفع پارک موقت وارد عمل می‌شود. از آن‌جایی‌که محدوده پارک هر خودرو دقیقا مشخص شده هرگونه پارک چسبیده به هم و خطرساز ناممکن است.

کانادا

در کانادا هم این موضوع وجود دارد که مکان پارک خودرو و مسایل مرتبط با آن یکی‌ از مشکلات اساسی در ترافیک شهری محسوب می‌شود. در کانادا به‌همین دلیل پلیس مخصوصی به‌منظور رسیدگی‌ به این موضوع مهم اختصاص داده شده که وظیفه‌اش فقط رسیدگی‌ به امور پارک خودروهاست.

این نیروهای ویژه از خودروهای بسیار کوچک و سبک و در بیشتر مواقع برقی استفاده می‌کنند و با سرکشی به مناطق مختلف با متخلفان برخورد قانونی می‌کنند. قوانین پارک در این کشور بسیار سختگیرانه است و رانندگان باید به‌ شدت مراقب نوع و نحوه پارک خودرو خود باشند.

در سال۲۰۰۶ میلادی و در شهر اوتاوا پایتخت کانادا ۳۱۴هزا رو ۴۲۸ مورد تخلف پارکینگ به ثبت رسید و مبلغی حدود ۱۳میلیون‌و۵۰۰هزار دلار را به حساب شهر واریز کرد! این مبلغ بیش از ۵/۲ برابر هزینه ساخت پارکینگ موردنیاز در شهر بود. جریمه برای پارک‌های غیرمجاز ۳۰ دلار است که به‌هیچ عنوان به امتحانش نمی‌ارزد. ضمن آن‌که ثبت آن در گواهی‌نامه شما امتیازات منفی را در پی خواهد داشت.

آمریکا

شرایط پارک در برخی از شهرها واقعاً دشوار است. بسیاری از مردم از این وضعیت شکایت دارند، اما برخی هم از وجود نیرویی به نام پلیس پارکینگ بی‌اطلاع هستند. به محض آن‌که خودرو خود را در محلی ممنوع پارک کنید، سروکله این ماموران پیدا می‌شود و آن‌وقت است که از خجالت‌تان درمی‌آیند.

به‌هرحال باید قبول کرد پارک غیرمجاز موجب ترافیک در شهر می‌شود. در آمریکا نیز استفاده از خودروهای کوچک نزد این نیروها مرسوم است. با توجه به قوانین حاکم در آمریکا، وضعیت و شرایط در هر ایالت متفاوت بوده و ممکن است در برخی شهرها به‌دلیل پارک غیرمجاز با جریمه سنگین‌تری روبه‌رو شوید. این پلیس‌ها خودپرداز‌های پارک را نیز به‌طور مرتب کنترل می‌کنند تا از وضعیت شارژ آن‌ها اطلاع دقیقی داشته باشند.

در سان‌فرانسیسکو یک آکادمی ویژه پلیس پارکینگ وجود دارد که دانش‌آموختگان آن با این نام به ترافیک شهر کمک می‌کنند. از سال۲۰۰۵ امکان کاهش جرایم مربوط به پارکینگ به‌وجود آمد، اما بیش از ۸۰درصد مردم بدون اعتراض کل مبلغ جریمه مربوطه را پرداخت کرده‌اند.

انگلستان

در بیشتر شهرهای این کشور ازجمله لندن مسئولیت محل‌های پارک برعهده شهرداری‌های محلی است. آمارها نشان می‌دهد، تعداد خودروهایی که در انگلستان در رفت‌وآمد هستند از ۳۰میلیون دستگاه گذشته ‌است. این موضوع باعث شده یافتن جای پارک مناسب و مطمئن بسیار دشوار شود. در این کشور نیز پلیس ویژه پارکینگ و مامورانی به نام پارکبان وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد، بزرگ‌ترین چالش انگلیسی‌ها ترافیک سنگین نیست، بلکه فضای کافی برای پارک خودروهاست. یک‌سوم رانندگان در این کشور پس از موفق نشدن برای یافتن جای پارک مقصد خود را نیمه‌تمام رها کرده و بازمی‌گردند. چندی پیش راننده خانمی در انگلیس به جرم این‌که چند کارت پارک پشت شیشه خودرویش قرار داده بود، ۶۰پوند جریمه شد!

این خانم قبل از پارک کردن خودرویش در یک پارکینگ عمومی، کارت پارک خریداری و آن را پشت شیشه جلوی خودرویش نصب کرده‌بود. با توجه به این که ۵کارت پارک قدیمی نیز پشت شیشه قرار داشت یکی از پارکبان‌ها او را ۶۰پوند جریمه کرد. این مأمور مدعی شده که وجود ۶کارت پارک مختلف پشت شیشه، او را در تشخیص کارت پارک معتبر دچار مشکل کرده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0