ابتکار اهالی شهرهای کوچک آلمان برای امن شدن ترافیک

اهالی یکی از شهرهای کوچک آلمان برای کاهش امار تصادفهای رانندگی ابتکار جالبی به خرج داده اند.

به گزارش خبرخودرو ، مردم شهر کوچک بومته در شمال آلمان چندی پیش تصمیم گرفتند تمامی چراغ های راهنمایی را از سر چهارراه های این شهر که در محل تقاطع چندین شهر دیگر قرار دارد، بردارند و نتیجه آن بود که عملا شمار حوادث رانندگی کاهش یافت.

پس از این اقدام شلوغ ترین بخش خیابان اصلی شهر بومته به چهارراهی بسیار خلوت تبدیل شد که در آن دوچرخه سوارها، افراد پیاده، خودروها و کامیونها با آرامش حرکت می کنند. اکنون در این منطقه فقط یک قانون رانندگی وجود دارد:?همیشه حق تقدم با شخص سمت راست شما است.

این طرح از دو ماه پیش در این شهر با موفقیت به اجرا در آمده است و به گفته خانم روبسیک یکی از ساکنان این شهر کوچک مردم با نزدیک شدن به چهارراه اکنون به جای آنکه فکر کنند به زودی چراغ قرمز می شود و باید پای خود را روی پدال گاز فشار دهند، سرعت خود را کم می کنند، به راست و چپ نگاه می کنند و با احتیاط عبور می کنند.

خانم روبسیک می گوید مردم این شهر کوچک اکنون احساس می کنند به یکدیگر نزدیک تر شده اند و در مجموع، شهر انسانی تر شده است به طوری که مردم فرصت این را دارند که به یکدیگر نگاه و یا به هم سلام کنند.

در سال های اخیر، شهرهای اروپایی به ابتکاراتی روی آورده اند که هدف آنها نجات خیابانها از سلطه خودروها، اختصاص فضای بیشتر به عابران پیاده و دوچرخه سواران و مقابله با سرعت، ترافیک و آشفتگی است.

سواحل رود سن در شهر پاریس در تجربه ای تازه با عنوان “تنفس پاریس”، در روزهای آفتابی به روی رفت و آمد خودروها بسته می شود. سوییس هم نواحی “برخورد” ایجاد کرده است که در آنها حق تقدم با افراد پیاده است. صدها محله در هلند هم با موفقیت خود را از علائم ترافیکی خلاص کرده اند.

اما ابتکار شهر بومته در آلمان کشوری که به قوانین خود افتخار می کند، جدید است زیرا این شهر کاری را انجام داد که سیاستمداران تاکنون جرات آنرا نداشتند چراکه شهر بومته مانند بسیاری مناطق دیگر آلمان، مکانی پررفت و آمد است. نزدیک ۱۳ هزار خودرو و کامیون هر روز در مسیر خیابان اصلی این شهر حرکت می کنند. این طرح موسوم به فضای مشترک توسط مهندسی هلندی ارائه شده است که معتقد بود شهرها با وجود قوانین کمتر امن تر می شوند.

مهندس هلندی در این طرح سطوح بازی را معرفی کرد که در آنها رانندگان و عابران پیاده می توانند با ملاحظه یکدیگر با هم تعامل داشته باشند. در همین حال برخی مردم از این می ترسند که کودکان و افراد مسن در خیابان هایی که به این صورت طراحی شده است نتوانند به رانندگان خوردروها ارتباط برقرار کنند.

با وجود این، مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در هلند صورت گرفته حاکی از آنست که طرح “فضای مشترک” شمار حوادث را در مناطق فاقد علائم رانندگی کاهش داده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0