نخستین مسجد پایتخت بی مسجد

مبلغ ۹۴۶ هزار یورو (۱/۳ میلیارد دلار) به عنوان بودجه مورد نیاز برای احداث این مسجد با ۶۰۰ متر مربع زیربنا اختصاص خواهد یافت.

دولت یونان از نهایی شدن مقدمات آغاز احداث نخستین مسجد آتن پس از ۱۳ سال تأخیر خبر داد. وزارت امور زیربنایی یونان در توضیح این خبر اعلام کرد: پس از آن که پنج تلاش قبلی برای یافتن یک گروه تجاری به منظور هدایت این پروژه با شکست مواجه شد، در نهایت یک کنسرسیوم یونانی برای این منظور برگزیده شد.

آتن تنها پایتخت اروپایی است که در آن مسجد وجود ندارد. طرح های احداث چنین مسجدی نخستین بار ۱۳ سال پیش در سال ۲۰۰۰ و پیش از برگزاری رقابت های المپیک ۲۰۰۴ آتن اعلام شد؛ اما ساخت آن به دلایل گوناگون ـ از جمله اختلافات تاریخی یونانی ها با ترک ها که ریشه در زمان امپراتوری عثمانی دارد ـ این طرح ها عملی نشد.

اما اکنون این مسجد بدون مناره با بودجه ای معادل ۹۴۶ هزار یورو (۱/۳ میلیارد دلار) و ۶۰۰ متر مربع زیربنا در قطعه زمینی احداث می گردد که پیشتر در اختیار ارتش یونان بود و براساس قراردادی که امضا شده، قرار است ظرف شش ماه کار ساخت آن به پایان برسد. هرچند این نخستین مسجد رسمی در آتن خواهد بود، اما به علت شمار روزافزون مهاجران کشورهای مختلف اسلامی از جمله ایران و پاکستان، چند عبادتگاه غیر رسمی دیگر در پایتخت یونان ساخته شده است.

یکی از این مراکز غیر رسمی عبادت، سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن است که نماز عید مسلمانان و مراسم مذهبی شیعیان در آن برگزار می شود.
دولت یونان سال ۲۰۱۱ موظف شد براساس تصویب قانونی احداث این مسجد را در نخستین قرارداد مناقصه که تابستان ۲۰۱۳ آگهی آن منتشر شد، تضمین کند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0